You are currently viewing פצאל – עמק המעיינות הנסתר

פצאל – עמק המעיינות הנסתר

pach alחבל ארץ: הרי השומרון.
משך המסלול: כ 20 דק' .
אורך מסלול: 1-1.5 קילומטר.
סוג מסלול: קווי
מפת סימון שבילים: 5,6 בקעת הירדן ומזרח השומרון
עונה מומלצת: מיד לאחר גשמי החורף
רמת קושי: קל

מאפיינים: מקום רומנטי,טוב לפיקניק למשפחות ולזוגות צעירים,מתאים לכלבים.

• אפשר להמשיך לאורך המעיינות והנחלים, אך מדובר במסלול למטיבי לכת, 20-30 קילומטרים.

איך מגיעים:

נסיעה מתל אביב

כביש 1 לכיוון דרום מזרח או כביש 20 אל 431 לכביש 1, אפשר לעשות עצירה בלטרון או שורש.
ממשכים על כביש 1 נוסעים מזרחה, לא נכנסים לירושלים חולפים על פניה, חוצים את שדרות בגין ,חוצים את כביש 60 דרך גב ההר,
עוברים את מחלף אדומים מעלה אדומים, נוסעים לאורך חומת הביטחון עוברים את מצפה יריחו, משמאל, מטעים של תמרים, מגיעים לסוף הכביש פונים שמאלה צפונה אל כביש 90.
ממערב העיר יריחו, בהמשך אל עוג'א א תחתא, נתיב הגדוד תומר ממערב משמאל, פסיאל בצומת פצ'אל שמאלה מערבה, באזור אפשר להחנות.

נסיעה מהמרכז ומאזור השפלה
נסיעה צפון אל כביש 431 –ולכיון דרום מזרח על כביש 1

נסיעה מחיפה
נסיעה דרומה-כביש 2 או 4 או 6 ומשם התחברות לכביש 431

מסלול של הטיול :
מתחילים בבריכת הורדוס-תל א-שיח ד'יב, ממשיכים מערבה, לכיוון ההרים עוקבים אחרי שביל המעיינות, הבקעה נפתחת לפנינו היא מגלה את עצמה, מגיעים לאזור עץ השיזף להפסקת צהריים להביט בצמחיה ובחי.

לאורך המעיין: יש צמחים הידרופיליים, צמחים הגדלים במים, אשל, שיח אברהם, נענע וכדומה. המעיין הוא מעיין שכבה, הנחל חתר במורד הגבעה חשף את מי התהום שפרצו חוצה והמעיין נוצר.
המים במעיין צלולים כך שניתן לראות את עולם החי שגדל בו כגון : החילזון הקטן , הסהרון, החילזון הגדול שחריר הנחלים ועוד.
עץ השיזף: שמו של העץ מגיע מפרותיו השזופים אך לא צומחים עליו שזיפים, העץ מקורו מאפריקה באזור סודן ולכן יש עליו קוצים שנועדו להגן על העץ מפני בעלי חיים גדולים . הקוץ הגדול נגד ג'ירפות והקוץ שמתעכל נגד פילים.

סיפור הדרך:
האזור נמצא בהרי השומרון-ממערב לבקעת הירדן, השם של המקום נקרא פצ'אל שמו של אחיו של הורדוס-הסיפור של הורדוס ומשפחתו תמיד מסתיים ברע . הורדוס עלה כשועל מלך כארי ומת ככלב, היה מאוד פרנואיד, במיוחד לאחר שחלה הוא רצח את אשתו האהובה ושם אותה באמבטיית דבש כדי שכול בוקר יוכל להגיד היי , את אחיו הבכור פצאל אהב מאוד, פצאל נפל בשבי של הפרתים-שהיו אויביהם , אחיו התאבד על ידי הטחת ראשו בקיר. הורדוס הקים לכבודו את המקום הזה. התל מוזכר כבר בתקופת הממלכה המאוחדת דוד ושלמה מאה 10 לפנה"ס .
על התל הקים הורדוס בריכה זו התרוקנה כי שתי נערים מהישוב פסיאל מדרום טבעו במקום . היישוב מוכר כשטח איי ולכן אין כנסיה לישראלים נמצא בשליטה אזרחית וצבאית פלסטינית.
האדמה באזור היא אדמת סחף, שטובה לגידולים בעבר היה כאן ישוב רומי ביזאנטי-נוצרי ולאחר מכן מוסלמי במאה 7-11.

דבר הכותב:

doron perl

שמי דורון פרל כרגע אני בקורס מורה דרך, בתל אביב בשנתי אחרונה. הטבע בשבילי זהו מקום שאליו אני יכול לברוח, יכול למצוא את השקט הנפשי,רחוק מהעיר שמלאה בעשן ותעשייה מה שמדהים אותי כמה היסטוריה טמונה באזור כל כך קטן, אין סוף סיפורים, שירים ואגדות חידות שרק מחכות שיפתרו אותן. אני אחרי שנתיים רק מכיר את המילה הראשונה בסיפור הארץ ישראלי. לימודי מורה דרך הם לימודים על החיים, על עולם ועל ההיסטוריה העשירה של בני אדם.
מי שרוצה לצור איתי קשר מספר הטלפון שלי הוא 0525217591 – האיימיל – freeshalomd@gmail.com
בינתיים אני מדריך טיולים בחינם,כי אין לי רשיון מוסמך-אשמח לשמוע מכם. אז תהנו תטיילו בארץ תכירו את השורשים שלכם,שנמצאים בטבע ובסיפורים