You are currently viewing נחל יגור

נחל יגור

yagur
חבל ארץ:
כרמל
משך המסלול: יום טיול
אורך מסלול: 9 ק"מ
סוג מסלול: קווי
מפת סימון שבילים:
מס' 4-הכרמל ורמות מנשה
עונה מומלצת : סתיו, אביב, קיץ, חורף 
רמת קושי: מאתגר
מאפיינים: טיול פריחה, למיטיבי לכת, טיול שטח.

  • בימי גשם או מיד אחריהם אין להיכנס לנחל יגור מחשש שיטפונות והחלקה.

 

איך מגיעים: מסלול נחל יגור מתחיל מעין אל-בלד שבעוספיא ומסתיים בקיבוץ יגור, ומסומן בסימון שבילים אדום. הגעה לנקודת ההתחלה בעוספיא – אל הישוב עוספיא אפשר להגיע בכביש 672 בנסיעה צפונה מהישוב דליית אל כרמל, או בנסיעה דרומה מצומת דמון. נקודת ההתחלה כאמור היא בעין אל-בלד.  המעין נמצא ליד דרך היוצאת צפונה מכיכר השכונה המזרחית אשר בסמוך למגדל המים של הישוב. מומלץ לשאול עוברים ושבים לתחילת המסלול המדויקת.

נקודת הסיום בקיבוץ יגור – ההגעה לקיבוץ יגור היא מצומת יגור אשר מחבר את כביש 70 עם 75. הקיבוץ נמצא בצידו הצפון מזרחי של הכרמל. בצומת יגור פונים דרום-מערבה לכביש 752 ולאחר כק"מ פונים בעקבות השילוט לקבוץ יגור. ממש לפני שער הכניסה לקיבוץ ישנה פניה ימינה לחוות סוסים ומגרש כדורגל. בקצה המגרש חונים את הרכב. כאן ניתן לראות את הסימון האדום של המסלול. בנקודה זו ניתן לראות גם סימון של שביל ישראל.

  •    לעושים את המסלול הקווי – יש לשים לב כי הקפצה בין תחילת המסלול לסופו אינה קצרה ויש לקחת זאת בחשבון בעת תכנון הזמן במסלול.
  •    המסלול מתאים למיטיבי לכת בלבד בעקבות הירידות התלולות.

 

עין אל-בלד
מעט מצפון לכביש ומתחתיו נובע מעין אל-בלד המציין את ראש הנחל.  "עין אל-בלד", או בתרגום חופשי "מעין הכפר". המעיין שימש את תושבי המקום עוד מהתקופה הרומית (עת שכן במקום ישוב יהודי) ועד לימינו אנו. במקום ניתן להבחין גם בבריכות לאגירת מי המעיין המשמשות היום להשקאת עדרים ולחקלאות.למרבה הצער מרובה כאן האשפה, בבריכה מתפתחים ראשני סלמנדרה (חיה מוגנת!).
המים הנכנסים לברכה דרך צינור אבן טובים לשתיה. הם מגיעים הנה דרך מנהרה בנויה, שהותקנה כבר בימי קדם לאורך השכבה הנושאת את המים מתחת לקרקע,כדי להגביר את שפיעת המעיין. במרחק כמה עשרות צעדים מעל למעיין נמצא פתח עגול היורד אל המנהרה.  

נחל יגור
נתחיל לרדת בשביל אדום לכיוון צפון-מערב בדרך טרקטורים נוחה העוברת בעמקו העילי של נחל יגור. הנחל כאן רחב ומדרונותיו מתונים מאוד, כיוון שהוא חותר בסלע קרטוני רך. מצד שמאל מטעים ובוסתנים. לאחר כ-800 מטר מהכיכר נפגוש שוב את 'דרך נוף כרמל' שאחריו בעצם מתחיל הקטע הקניוני של נחל יגור.

נחל יגור ידוע ביופיו והוא המפורסם שבנחלי המתלול הצפוני-מזרחי של הכרמל. שני גורמים עיקריים קובעים את אופיו של הנחל: האחד הוא קו שבר גיאולוגי שגרם להתרוממות הכרמל מעל העמק ויצירת המדרון התלול, והשני הוא התחתרות הנחל בסלע דולומיט, קשה ומאוד סדוק. שיעור הירידה הוא 400 מטר לאורך כ-2 ק"מ בלבד. החורש הים-תיכוני משני צידי האפיק, מפותח מאוד ומורכב מעצי אלון מצוי, אלה ארץ-ישראלית, מורן החורש, ער אציל (עלי דפנה), בר-זית, כליל החורש, לבנה רפואי, קטלב, אורן ירושלים, עצי חרוב ועוד ועוד. מהעובדה שרוב ימות השנה אפיק הנחל מוצל, כמעט ולא צומח בו דבר מלבד רקפות. יחד עם זאת, עדיין ניתן למצוא כאן גם מיני צמחים נדירים היפה שבהם הוא השושן הצחור הפורח במאי. בסלעים עולה כאן מין שרך שעליו גדולים (35-15 ס"מ), מסועפים פעמיים כנוצה, ושמו אספלניום שחור,בגלל עוקץ העלה שגונו כהה ומבריק.

הירידה בנחל נעימה מאוד בשל הצל התדיר בה. בתחילת הקטע הקניוני שירדהם של שלוש מכוניות שהגיעו עם השיטפונות. רובו של המסלול הינו עשרות 'מפלונים' או מפלים שהגבוהים שבהן אינם עולים על 5 מטר. לקראת סוף המסלול שלוש מפלים שהותקנו בהן ידיות אחיזה כדי להקל על הירידה/עליה.

 

    דבר הכותב:   
   
yosef

שמי יוסף שפיזר, בתחילת דרכי הייתי בעולם העסקים עד שעשיתי הסבה (חדה מאוד) והיום אני מורה דרך.
הארץ שלנו מדהימה.. והמקומות כול כך קרובים ונגישים.
אני מתמחה בהדרכת טיולי שטח ליחידים וקבוצות (דגש רב על "שביל ישראל")
ליצירת קשר: נייד – 0528703355 דוא"ל – shesh_il@yahoo.com

 MyTravelGuide.co.il  
           Facebook: yosef spiezer

כתיבת תגובה