You are currently viewing אמסטרדם

אמסטרדם

amsterdam2

אמסטרדם היא בירתה של הולנד ואחד מיעדי התיירות המובילים בעולם.
זוהי עיר נוחה מאוד, שכן מרכזה קומפקטי ורוב האתרים המעניינים נמצאים במרחק הליכה זה מזה
או במרחק נסיעה קצר בתחבורה ציבורית. תעלות המים היפות של אמסטרדם,
הכיכרות והרחובות היפים, האווירה הצעירה והקוסמופוליטית של העיר
וניגודים מרתקים שבין ישן לחדש הופכים אותה ליעד חובה, עבור כל תייר בהולנד.

באגד הערים אמסטרדם רבתי מתגוררים כמיליון תושבים, מכ-170 מדינות שונות. למרות גודלה המצומצם של העיר, מבחינה תיירותית זו אחת הערים החשובות באירופה.
נהר האמסטל חוצה את העיר ועל שמו היא קרויה.
אמסטרדם נהנית מאקלים ממוזג- ימי. לים הצפוני יש השפעה רבה על אקלים העיר. הטמפרטורה בעיר מתונה יחסית לקו הרוחב בו העיר שוכנת. לרוב הטמפרטורה אינה יורדת מתחת לאפס מעלות צלזיוס, ונדיר שהטמפרטורה יורדת מתחת לחמש מעלות מתחת לאפס. הקיץ חמים בעיר, אך לא חם. שכיחותה של טמפרטורה של 30 מעלות צלזיוס או יותר מזה היא כשלושה ימים בשנה. משקעים יורדים במשך 175 יממות בשנה.
אמסטרדם היא עיר קטנה שהמרחקים בה ממקום למקום קטנים ונגישים. לפיכך, קל להתנייד בה באופניים, ברגל ובתחבורה ציבורית. יחד עם זאת, לבעלי הרכב הקשיים מרובים: אמסטרדם מורכבת מרחובות צרים אשר רבים מהם חד כיווניים או חסומים בפני רכבים, החניה בתשלום לפי שעה בתעריף גבוה, סינדול רכב הוא מחזה שבשיגרה ואם בכל זאת החלטתם לנהוג, מומלץ להצמיד שילוט המציין שאין חפצי ערך ברכב. לכן, אני ממליצה לא להיכנס עם הרכב לתוך העיר אלא להגיע עם הרכבת או לחנות בפאתי העיר ואז לקחת רכבת.
ראשית אני ממליצה לקנות את מפת העיר, כדי שתמיד תהיה תמונה מלאה. ניתן לעשות זאת כבר בתחנת הרכבת כשאתם מגיעים או בסמוך לה.

כיכר דאם Dam square:
התחילו את הסיור בעיר בכיכר דאם, המצויה בלב העיר, במרכז ההיסטורי של העיר. אם תגיעו ברכבת תוכלו ללכת מרחק קצר ברגל לכיכר. הכיכר מהווה נקודת מפגש של שני רחובות העיקריים בעיר לשופינג: Kalverstraat ו-Nieuwendijk. בקצה המערבי של הכיכר ניצבים הארמון המלכותי של אמסטרדם ומוזיאון השעווה מאדאם טוסו, בצידה הצפוני נמצאת הכנסייה החדשה שנבנתה בשלהי המאה ה-15, ובמרכזה ניצבת האנדרטה הלאומית – אובליסק שהוקם לזכר קורבנות המלחמה ההולנדים במלחמת העולם השניה. במאי מידי שנה נערך בכיכר טקס יום הזיכרון ההולנדי (Nationale Dodenherdenking).
הכיכר הוקמה על הסכר שעצר את נהר האמסטל, שהעניק לעיר את שמה אמסטרדם ("הסכר על הנהר אמסטל"). בשלהי המאה ה-19 הפכה דאם לכיכר הלאומית של הולנד ועל שטחה נערכו הפגנות פוליטיות רבות. מיקומה המרכזי של הכיכר הופך אותה למקום מפגש להמוני התיירים והמקומיים. במהלך השנה נערכים בה שלל ירידים, לונה פארק ומופעי תיאטרון (למשל בחג המולד וביום המלכה), ובערב השנה החדשה מתאספים בה אלפים לרגל החגיגות והספירה לאחור.
בכיכר תיירים רבים, מסעדות ובתי קפה. הכיכר בד"כ מרובה ביונים וניתן להאכיל אותן ולהצטלם. ילדים נהנים מזה מאד. בנוסף, יש "פסלים אנושיים" ברחבי הכיכר אשר תמורת סכום סמלי משנים תנוחה או עושים פעולה כלשהי וגם זה נחמד מאד ומרתק את הילדים.
מימין לכיכר ממוקם ארמון המלכה: במבט ראשון, ארמון המלכה שבכיכר הדאם כלל לא ניראה כארמון. זאת מפני שהוא לא תוכנן לשמש כארמון מלכתחילה אלא כבנין העירייה. כיום, למעט אירועים רשמיים הארמון אינו בשימוש אך בקיץ ניתן להצטרף לסיור מודרך בארמון. ממש לא חובה עם ילדים. מספיק להסתכל מבחוץ ולדעת שהוא שם.
מוזיאון מאדאם טוסו: מצוי אף הוא בכיכר. מומלץ להיכנס אליו ולהצטלם עם מדונה ועם מייקל ג'קסון. ילדים בד"כ מתלהבים מזה וזה יכול להיות נחמד מאד. מחיר כרטיס כניסה לקהל הרחב עומד על 21 יורו, ולילדים בגילאי 5-15 המחיר הוא 16 יורו. הכניסה חינם לילדים עד גיל 4. שעות פעילות: כל יום, 10:00-17:30. בקיץ- עד השעה 20:30.
מומלץ לרכוש כרטיסים מראש באתר: http://www.madametussauds.com/amsterdam/
ניתן לרכוש כרטיס לאחרי השעה 15:00 במחיר מוזל יותר.

בית אנה פרנק: הבית בו אנה פרנק ומשפחתה הסתתרו בחלקו האחורי של הבניין במהלך מלחמת העולם השנייה עד שהוסגרו לידי הנאצים והובלו למחנות ריכוז. כל בני המשפחה למעט אבי המשפחה נרצחו בשואה. בעת שהותה במבנה כתבה אנה את יומנה, שהתגלה ופורסם לאחר תום המלחמה. המוזיאון הוא אחד מאתרי התיירות היותר פופולאריים בעיר, ולא פעם משתרכים תורים ארוכים לפני הכניסה, לכן כדאי להגיע מוקדם בבוקר. עברו את מפתן מקום המסתור מאחורי הספרייה הגדולה והגיעו אל החדרים שבהם הסתתרה משפחת פרנק ואפילו אל החדר של אנה פרנק בעליית הגג, שם תראו את שלל התמונות שהדביקה על הקיר במהלך שנות שהותה במחבוא.
המרחק מכיכר דאם הוא 800 מ' ומשך ההליכה – כ- 12 דקות. לרחוב Prinsengracht.
מחיר כרטיס כניסה לקהל הרחב עומד על 8.5 יורו, לגילאי 10-17 4 יורו, ואילו לגילאי 0-10 הכניסה חינם.
מומלץ ביותר: לרכוש כרטיסים מראש באתר האינטרנט: http://www.annefrank.org/
כדי למנוע עמידה בתור.
שעות פעילות: מאמצע מרץ עד אמצע ספטמבר: מדי יום 09:00-21:00, ובשבת עד 22:00. שבת עד 21:00. בחגים: פתוח משעות הצהריים.
תחבורה ציבורית: חשמלית: קווים 13.14.17 לתחנת Westermark

שוק הפרחים: שוק הפרחים, היחידי בעולם מסוגו, ממוקם בתעלת הסינגל שבין הקונינגספליין והמונטפליין ונחשב לאחד המקומות הריחניים והמעניינים באמסטרדם, בכל עונות השנה. בין מאות הפרחים, המוצגים בסירות התעלה, ניתן למצוא סוגים שונים של צבעונים, נרקיסים, זרעים, פקעות ועוד מגוון רחב של פרחים ואביזרים נילווים.
מרחק ההליכה – 600 מ' בערך.
בסמוך לשוק, לאורך הרחוב פרוסים בתי קפה נחמדים, בהם אפשר לשבת וליהנות מהאווירה. מאד מומלץ להסתובב שם ואף לנוח באחד מבתי הקפה להפסקת צהריים..
המשיכו לכיוון מבשלת הבירה הייניקן:

מבשלת השיכר של הייניקן נמצאת במרחק הליכה מכיכר דאם, היכן ששכן בעבר מקום המפעל של היינקן. המפעלים הועברו אל מחוץ לעיר וכיום פועל במקום מרכז הסברה אודיו ויזואלי, שבו אפשר לקבל תמונה מהנה ורחבה על תהליך הייצור של הבירה המפורסמת בעולם, כולל טעימות של מיני בירות שונים בליווי גבינות וקרקרים. יכולים להיות תורים ארוכים. צעירים מתחת לגיל 18 יכולים לבקר במבשלה רק עם הורה מלווה. הסיור לא מודרך ואורך הסיור – כ- 75 דקות. כתובת Stadhouderskade :78
ימי פעילות: א-ג ולכן היום הוא היום היחיד בו תוכלו לבקר במקום!
שעות פעילות 10:00 – 18:00 :

סיום היום – שייט בתעלות העיר: שייט בתעלות הארוכות והמפותלות של אמסטרדם היא דרך מצוינת לראות את העיר, לגלות מקומות פחות מתויירים ויפים, וכמובן גם חוויה לילדים.
התעלות הרבות והגשרים שעליהן מקסימות ביום ובעיקר בשעות הערב כאשר התאורה מבליטה את יופיין.
בעיר לא פחות מ- 100 ק"מ של תעלות, כ- 100 איים ויותר מ- 1500 גשרים.
4 התעלות המרכזיות של העיר הן: תעלת פרינסנכראכט (Prinsengracht), תעלת רנכראכט (Herengracht), תעלת קייזרסכראכט (Keizersgracht) ותעלת סינגל (Singel). תעלות אחרות ידועות ונחמדות הן תעלות: בראוארסכראכט, בלומכראכט וליילכראכט.
התעלות משמשות כעורק תחבורה לכל דבר ומשמשות את המקומיים (דייגים, סוחרים וכו') והתיירים בכדי לעבור מנקודה לנקודה ובכדי להגיע ממקום למקום. כמו כן משמשות התעלות לצרכי ניקוז, למטרות עשיית ספורט ועבור התיירים מהווה השייט אטרקציה תיירותית נחמדה מאד הן לגדולים והן לקטנים.
סביב התעלות אפשר למצוא בתים, בתי קפה ואטרקציות תיירותיות שונות ובתעלות עצמן אפשר למצוא אלפי סירות עוגנות שבעליהן חיים בהן כבית לכל דבר. amsterdam1
שייט בתעלות הוא חוויה שונה, השייט חוסך את הדוחק והתנועה שיש בעיר וכמו כן במהלך השייט האיטי והמרגיע ניתן פשוט להבחין במראות יפים של העיר מזווית אחרת.
שייט בתעלות מוצע ע"י מספר חברות, במגוון סוגים רחב. יש כאלו שמתחילים ומסתיימים בנקודות שונות לאורך התעלות, יש כאלו עם ארוחה (ערב או צהרים), יש כאלו רק עם משקה קל, או ללא כיבוד בכלל ויש כאלו שבהם פשוט שוכרים סירה ושטים באופן עצמאי.
אפשר לסכם את אפשרויות השייט השונות כך:
1) שייט תיירותי בספינה עם הסברים: סירות תיירים הנקראות Rondvaartboten שמציעות סיורים מודרכים בשפות שונות, בשעות היום והלילה. ישנם סיורים שמשלבים גם ארוחה רומנטית או ביקור במוזיאונים ובאתרים שונים.
2) שייט בקאנל בייק (Canal Bike): השכרת סירות פדלים
3) שייט בקאנל באס (Canal Bus): קיימים 3 מסלולים עם 14 תחנות שנמצאות בסמוך לאטרקציות תיירותיות. ניתן לעלות ולרדת כמה שרוצים וכך לעבור ממקום למקום. פרטים נוספים ומסלולים באתר האינטרנט: http://www.canal.nl/en/canal-bus
4) שייט בסירת מוזיאון (Museum Boat): סיור שעוצר באתרים מרכזיים כמו רייקמוזיאון, בית אנה פרנק והמוזיאון הימי. – שוב שייט בשיטה של עלה ורד כמה שתרצה. כתובת: Smits Koffiehuis | Stationsplein, Amsterdam, The Netherlands (Dam Square),
5) שייט עצמאי בסירה שכורה קטנה: ההשכרה נעשית לפי שעה בדר"כ ויש להשאיר פיקדון.

משך השייט התיירותי הממוצע הוא בין 20 דקות לשעה אחת.
הרציף ממנו יוצא השיט תלוי בחברה וסוג הקרוז שהזמנתם. רוב סיורי התיירים יוצאים מהמעגנים שנמצאים מול התחנה המרכזית. נקודות מוצא אחרות ניתן לזהות לפי השלט Rondvaar.
מומלץ לסיים את היום בשייט שנכנס לשקיעה ולערב. ממש יפה!
אפשרות נוספת ומיוחדת היא:
"ספינת הפנקייק" הפלגה על ספינה עם מזנון פנקייקס מלוחים ומתוקים, בסגנון "אכול כפי יכולתך", שבה יש חלל משחקים לילדים. ניתן לבחור בהפלגה של שעה או של שעתיים וחצי, והתשלום כולל פנקייקים וגלידה. ההפלגות נערכות אחר הצהריים ובערבים.
אתר: http://www.pannenkoekenboot.com/home.aspx

דבר הכותב

שמי סיגל ריקלין הקימתי את טיילת. כ"טיילת" ותיקה ומנוסה בטיולים בארץ ובעולם, מציעה סיגל את ניסיונה האישי ולימודיה בתחום ייעוץ הטיולים על מנת להציע למשפחות וגם לאנשים עם צרכים מיוחדים תכנון וייעוץ למסלולי טיול מותאמים אישית ותפורים על פי מידותיהם. בעצם, טיילת מציעה ייעוץ, תכנון וארגון טיול מא' ועד ת'.
לסיגל ניסיון רב בניהול ידע, בבניה ותפירה של מסלולים והיא משמשת גם כמרצה בבית הספר לתיירות שבאוניברסיטת חיפה. סיגל גם מנהלת בלוג ובו מידע רב וטיפים רבים המסייעים לתכנון טיול.
הייעוץ כולל:
בניית שלד מסלול ולאחר מכן מסלול מפורט לטיול הכולל המלצות מה לעשות בכל יום ויום, לאילו אטרקציות, להיכנס, מרחקי נסיעה וזמני נסיעות לאורך המסלול. והכל, בהתאמה אישית למשפחה, להרכבה, לנטיות ליבה ועוד. כל זאת לאחר שסיגל משוחחת עם המשפחה ומעבירה לה שאלון הכרות מפורט.
סיגל ריקלין
050-8327441
Sigal.riklin@gmail.com
http://tayel-at.blogspot.co.il/

כתיבת תגובה