מבצע "זיהוי נעדרים" חוצה גבולות: שני רָחָמים (נשרים מצריים), שעקבותיהם אבדו בשנת 2021 בתימן, זוהו על ידי מתנדבים מפולין ופורטוגל, באמצעות צפייה בערוץ היוטיוב: "Charter Group Birdcams ציפורים אונליין קבוצת צ'רטר", של ד"ר מוטי צ'רטר מהאוניברסיטה ומכון שמיר למחקר. "בדיוק כמו הנשרים שאינם יודעים גבול ועפים ברחבי אירופה, המזרח התיכון ואפריקה, החיבה שלי לנשרים מתעלמת מגבולות בינלאומיים. כשהתחלתי לצפות במצלמות התוודעתי למאמץ לנטר ולשמר את העופות הדורסים בישראל. אני עוקבת וצופה מתוך אמפתיה ורצון לעזור לפרויקט שימור העופות הדורסים", אמרה רוזה אקסבייר מפורטוגל, שזיהתה את אחד הרָחָמים ומתנדבת בערוך היוטוב.

כשד"ר צ'רטר הקים את ערוץ היוטיוב שלו ציפורים אונליין קבוצת צ'רטר, גם הוא לא האמין שהעוקבים שלו יהיו עם עיניים כל כך חדות. הערוץ מאפשר לצופים מכל רחבי העולם לעקוב באמצעות מצלמות המשדרות בשידור חי מאתרי הקינון 24/7 כל השנה אחרי חיי היום-יום של ציפורי ובמיוחד עופות דורסים, החל מינשופים דרך תנשמות וכלה בנשרים. מעל  115,000 חברים ולמעלה מ-90 מיליון צפיות הופכים את האתר לערוץ הטבע הגדול בישראל, כשהעוקבים מגיעים מכל רחבי העולם, כולל 13 מתנדבים שמרכזים את התצפיות ומשקיעים שעות רבות של צפייה ומעדכנים את ד"ר צ'רטר על התרחשויות ותופעות יוצאות דופן.

בתחילת החודש הוא קיבל עדכון ממרסין זידרון מפולין שסיפר לו זיהה במצלמות שנמצאות בתחנת אכלה של הנשרים בחי בר בכרמל רָחָם שהוא לא מכיר. רָחָם זה מין קטן של נשר שבסכנת הכחדה ויש חשיבות במעקב וניטור של כל פרט ופרט, ולכן זידרון מיהר לעדכן את ד"ר צ'רטר. זידרון גם מסר את מספר טבעת הציבוני הקטן שזיהה על רגלו של הרחם: IB9. כעבור כשבועיים קיבל ד"ר צ'רטר שוב דיווח, הפעם על שני רָחָמים, שוב מהחי בר, והפעם מרוזה אקסבייר מפרוטוגל. האחד מהם היה שוב IB9 ולצדו רָחָם נוסף, ולו מספר IB3.

ד"ר צ'רטר מיהר לדווח לדוקטורנט רן אפרת מאוניברסיטת בן גוריון שחוקר ועוקב אחר הרָחָמים בארץ ותשובתו הייתה יוצאת דופן: מדובר בשני רָחָמים שבקעו בחי בר במסגרת פרויקט הרבייה "פורשים כנף" של רשות הטבע והגנים בשיתוף חברת חשמל וחברה להגנת הטבע ביוני 2020 והקשר עימם אבד בשנת 2021, כשהיו באזור תימן. "לפני שחרורם לטבע בדצמבר 2020 הוצמדו להם משדרי GPS והם יצאו למסע נדודים לכיוון ערב הסעודית ותימן. באוגוסט 2021, בהפרש של יומיים משדרי ה GPS הפסיקו לשדר אותות מאזור תימן, גורלם לא היה ברור וההנחת העבודה הייתה כי הם לא שרדו. בזכות תצפית זו אנחנו מבינים שההישרדות של אוכלוסיית  הרָחָמים גבוהה יותר ממה שחשבנו בעבר", אמר אפרת.

לדבריו של ד"ר צ'רטר, העובדה ששני צופים חובבים הם אלה שזיהו את הרָחָמים, מין בסכנת הכחדה, דרך צפייה בערוץ היוטיוב ציפורים אונליין קבוצת צ'רטר, מדגישה את החשיבות העצומה של מדע אזרחי בהגנה על חיות הבר.

"ציפורים אונליין קבוצת צ'רטר שואפת לחבר אנשים מכל תחומי החיים לפלאי חיי הציפורים. התצפיות הללו הן דוגמה לאופן שבו דרך עדשת הטכנולוגיה, כל אחד ואחת מאיתנו יכולים לטפח מודעות לשימור בעלי הכנף ולתרום תרומה משמעותית לידע המדעי. כוחו של המדע האזרחי מוצג במלואו עם הופעתם מחדש של הרחמים  הללו. זה מדגיש את החשיבות של שיתוף פעולה בין אנשים נלהבים ברחבי העולם כדי להגן ולשמר את חיי הבר היקרים לנו", אמר ד"ר צ'רטר.

אוניברסיטת חיפה דורגה לפני כשבוע בין 200 האוניברסיטאות הטובות בעולם במדד הקיימות של Times Higher Education ובמקום ה-45 בעולם בקטגוריה של "הגנה על בעלי חיים על פני האדמה". מחקריו והפרוייקטים של מדע אזרחי שמוביל ד"ר צ'רטר הן חלק מהסיבות לדירוג הגבוה של אוניברסיטת חיפה בקטגוריה זו.

צילום: יוסי אבגנה

            קטע הוידאו של הרָחָמים שנצפו בערוץ היוטיוב:

https://www.youtube.com/watch?v=MO1Jo4DtS74

לצפייה והצטרפות לערוץ Charter Group Birdcams:

https://www.youtube.com/@CharterGroupBirdcams