מחקר חדש שנערך בבית הספר למדעי הים ע"ש צ'רני באוניברסיטה  ופורסם בכתב העת Scientific Reports מבית nature, מצא לראשונה, בעזרת טכנולוגיה של בינה מלאכותית, הוכחה כי רעשי ספינות משפיעות על דולפינים. "למרות שזה נראה לנו אולי מובן מאליו, עד כה לא הייתה הוכחה אמפירית כי הדולפינים מושפעים מרעשי ספינות. בעזרת בינה מלאכותית, הצלחנו להראות כי הדולפינים מתקשרים בצורה ייחודית כאשר יש רעש של ספינה באזורם. השפעת רעשי כלי השיט על התקשורת בין הדולפינים עלולה בהחלט לגרום להתרחקותם של הדולפינים מסביבת מקורות הרעש המהווים בחלקם אזורים בהם הם אוכלים", אמרו פרופ' רועי דיאמנט  וד"ר אביעד שיינין, מעורכי המחקר.

לתעבורה הימית ישנה השפעה רבה מאוד על איכות הסביבה ובריאות הציבור בכלל ועל הסביבה הימית בפרט והיא משמשת כמאיץ להגירת מינים ימיים מסביבה ימית אחת לסביבה ימית אחרת. עד היום, לא היה ידוע האם דולפינים מושפעים מרעשי ספינות והעדויות שנמצאו היו בעיקר אנקדוטיות וויזואליות. הקושי המחקרי העיקרי היה לזהות בצורה סיסטמית התנהגות של אותם הדולפינים אל מול הרעשים של הספינות. במחקר הנוכחי שבוצע בשיתוף פעולה בין המעבדה לאקוסטיקה וניווט תת מימי בראשותו של פרופ' דיאמנט ומעבדת טורפי העל בראשותו של ד"ר שיינין מתחנת מוריס קאהן לחקר הים, שניהם מבית הספר למדעי הים ע"ש צ'רני באוניברסיטה , שילבו החוקרים בדיקות אקוסטיות של שריקות הדולפינים, המשמשים אותם לתקשורת, עם תוכנה של בינה מלאכותית, שתפקידה היה לסרוק את דפוסי הסריקות.

כאמור, קושי מרכזי במחקרים מסוג זה הוא לעקוב אחר התנהגות של אותם הדולפינים – במקרה אחד כאשר אין רעש של ספינה ובמקרה אחר כאשר יש רעש של ספינה. רק בדרך זו, ניתן לקבוע האם אותו הדולפין פעם בצורה שונה בכל אחד מהמקרים. לשם כך, בחרו החוקרים באתר סמוך ל"ריף הדולפינים" באילת, שם שוהים באופן קבוע דולפינים מהמין דולפינן מצוי (Tursiops truncatus). מקליטים שהטמנו בעומק של 50 מטרים הקליטו בצורה רציפה את קולות הדולפינים ואת תעבורת כלי השיט שנמצאים בסמוך. מבין כל הקולות שהוקלטו, דגמו החוקרים 120,000 שריקות של דולפינים והצליחו לשייך את השריקות לדולפינים הספציפיים שהיו שם. אלוגריתם אחד שפיתחו החוקרים זיהה כ- 60,0000 קולות שריקות של דולפינים כאשר ישנה ספינה באזור ואלגוריתם שני זיהה כ – 60,000 שריקות כאשר לא היו ספינות.

לדבריו של פרופ' דיאמנט, החוקרים עצמם לא הצליחו למצוא מאפיינים שונים בין שתי קבוצות השריקות – אלה שהושמעו כאשר הייתה ספינה ואלה שהושמעו כשלא הייתה ספינה. לכן הם "קראו לעזרה" לאלגוריתם נוסף של DEEP LEARNING. אלגוריתם זה עבר על 20% מהשריקות שהושפעו כאשר הייתה ספינה באזור של הדולפינים וכאשר בחנו אותו על כלל השריקות, הוא הצליח לזהות ברמה של 90% את המקרים שבהן השריקה הושמעה כאשר הייתה ספינה באזור. המשמעות היא שהבינה המלאכותית הצליחה להבחין בדפוס מסויים שמשמיעים הדולפינים כאשר יש רעש ספינה באזור, גם אם החוקרים בני האדם לא הצליחו למצוא אחד כזה. "הבעיה בלמידה של DEEP LEARNING היא שמדובר בסוג של 'קופסא שחורה' שאנחנו לא יודעים מה קורה בה. אנחנו לא יודעים עדיין באיזה דפוס ייחודי הבחינה המכונה, אבל היא בוודאות הבחינה בדפוס. כלומר, הדולפינים מתקשרים בצורה שונה ומשנים את ההתנהגות הווקלית שלהם כאשר הם נתקלים ברעש של ספינה ולכן הם בוודאות מושפעים מרעש הספינות. מחקרי עבר כבר הראו ששינוי בהתנהגות הווקלית יכולה להיות קשורה לסטרס ומצוקה ובמחקרי ההמשך ננסה לבחון מהי אותה השפעה", סיכמו החוקרים.
קרדיט צילום: חגי נתיב, תחנת מוריס קאהן לחקר הים