ביוזמה של החממה לחקר הדתות, מנהיגי דת מכל הדתות בחיפה גיבשו הצהרה משותפת בה הם מתחייבים לפעול באופן אקטיבי לקידום דיאלוג, חיים משותפים ושכנות טובה בעיר חיפה.

מנהיגי ומנהיגות הדתות השונות בחיפה, יהודים, מוסלמים, נוצרים ודרוזים, מפרסמים הצהרה משותפת בה הם מתחייבים לפעול באופן אקטיבי לקידום דיאלוג, חיים משותפים ושכנות טובה בעיר חיפה. הם אף הקימו ועד פעולה משותף, שיזום פעילויות משותפות ויעמיק את ההיכרות ואת האפשרות לשיח בין הקבוצות השונות בעיר. הקבוצה המיוחדת, בה שותפים רבנים אורתודוקסים לצד רבות רפורמיות, כהנים קתוליים לצד אימאמים מוסלמים, אימאם דרוזי ומנהלת אולפנא לבנות, נבנתה והתגבשה תחת המטרייה של החממה לחקר הדתות באוניברסיטה ואגף עדות במשרד הפנים וארגון search for common ground. "הביטחון האישי של כולנו תלוי בשיתוף הפעולה בינינו, ביכולתנו לצמצם מוקדי חיכוך, באפשרותנו להוות השראה לשיח מכבד, החותר להסכמות ושכנות טובה. חיפה, עירנו האהובה, מאופיינת בקבוצות וקהילות שונות, כולנו מעוניינים בשגשוג העיר ותושביה, מתוך מחויבות עמוקה למדינת ישראל ולחוקיה".

"אנו, נציגים ונציגות מהקהילות הדתיות היהודיות, המוסלמיות, הנוצריות והדרוזיות בחיפה, התכנסנו בחודשים האחרונים ביוזמת חממת חיפה לחקר דתות שבאוניברסיטה ואגף עדות שבמשרד הפנים, בכדי לקדם מנהיגות אקטיבית הפועלת יחד למען שמירה על חיים משותפים ומניעת אלימות. בתקופה קשה ומתוחה זו ראינו חשיבות רבה בהקמת קבוצה של מנהיגים ומנהיגות דתיים בני הדתות השונות, שלומדים זה על דתו של זה  ושואפים לקדם שכנות טובה ושמירה על מרקם חיים מכבד בעירנו", כך נפתחת ההצהרה המשותפת של 16 מנהיגים ומנהיגות דתיים, מכל קצוות הקשת הדתית בחיפה: יהדות אורתודוקסית לצד רפורמית. מוסלמים שיעים וסונים  ומוסלמים אחמדים, נוצרים קתולים, יוונים אורתודוקסיים ודרוזים. לדבריו של ד"ר אוריאל סימונסון, ראש החממה לחקר הדתות באוניברסיטה השותף ליוזמה, ייחודה של ההצהרה היא שמנהיגי הדתות מתחייבים לפעול באופן אקטיבי בקרב הקהילות שלהם כדי להבטיח את המשך החיים המשותפים בחיפה. "התנאי הראשון להצטרפות ליוזמה הייתה שלכל אחד ואחת מהמנהיגים יש קהילה מאחוריהם. שמדובר במנהיגי דת שהפעולות שלהם ישפיעו בצורה מיידית על אנשים אחרים. לא רצינו להסתפק שוב בהצהרות מרשימות ומרגשות, שבסופו של דבר לא משפיעות על איש".

תחילת היוזמה הייתה במפגש משותף,של מנהל אגף עדות במשרד הפנים איאד סרחאן וד"ר סימונסון  כחודש לאחר תחילת מלחמת "חרבות ברזל" במסגד האחמדי בחיפה, בו השתתפו מנהיגי ומנהיגות דת רבים. סרחאן," המפגש היה מחבר ומלכד, אך הרגשנו שאנו נשארים ברמה ההצהרתית ללא פעולה מעשית, מכאן יזמנו סדנה מעמיקה ומחברת  באוניברסיטה שיתורגמו כעת גם לעבודה מעשית בשטח-  כל אחד מהמנהיגים בקהילתו וכולנו יחד". במהלך הסדנה שהתקיימה בחודשים האחרונים   היו מורכבויות והרבה עליות ומורדות בין מנהיגי הדתות השונים, בהם  רבנים שמזוהים עם הציונות הדתית שלראשונה נפגשו ושוחחו עם אימאמים  – ולהפך. השאיפה לחיים משותפים היא שחברה ביניהם ומובילה כעת להמשך עשייה משותפת בתמיכת האוניברסיטה ואגף עדות המשרד הפנים, הכוללת מפגשים בין מנהיגי דתות נוספים, פעילויות משותפות לכל הדתות בקהילות, אירועים משותפים בחגים וגיבוש מתווה לטיפול באירועים נפיצים.

"המפגשים היו חשובים מאוד, בעיקר מכיוון שהם מייצרים מחויבות ונאמנות. אנחנו ממשיכים באופטימיות זהירה בתקווה להמשך המגמה של ריסון כוחות המתנגדים לקיומנו כחברה וכמדינה יהודית ודמוקרטית", אמר הרב שמואל ששון, ראש הגרעין התורני בהדר.

השיח' רשאד אבו אל היג'א , אימאם מסגד אל ג'רינה בחיפה אמר, "המפגשים היו מאד חשובים כי העיר חיפה חשובה לנו. לכן היה חשוב לפגוש אנשים עם דעות שונות ולהבין את תחושת לבם כדי שנוכל לחיות יחד בשלמות".