קיבלתם דו״ח תנועה שלצידו הורדת נקודות? אולי כדאי שתגיעו לבית המשפט. מחקר חדש שנערך בפקולטה למשפטים באוניברסיטה גילה כי בכ- 94.7% מהמקרים המדינה מסכימה לוותר על הנקודות. אם בחרתם להיות מיוצגים על ידי עורך דין, הסיכוי לבטל את הנקודות יהיה גבוה יותר, אולם כך גם הסיכוי לקבל קנס גבוה יותר. "הואיל וביטול נקודות התעבורה שצברו הנהגים הן לרוב השיקול המרכזי עבור הנאשמים, תוצאות המחקר מלמדות כי בסך הכל הייצוג המשפטי משפיע לטובה על תוצאות ההליך", אמר ד"ר רביע עאסי מהפקולטה למשפטים באוניברסיטה, עורך המחקר.

במחקר הנוכחי שפורסם בכתב העת משפטים, ביקש ד"ר עאסי לבדוק בצורה אמפירית את הקשר שבין ייצוג משפטי על ידי עורך דין לבין תוצאות ההליך בעבירות תעבורה קלות של ברירת קנס בבית המשפט לתעבורה בישראל. במחקר  התבסס ד"ר עאסי על כ- 1600  תיקי תעבורה שנבחרו באקראי, בהם היה נאשם יחיד שהואשם באחת משתי עבירות: עבירות מהירות הגוררות קנס בסך 750 ₪ ועבירת שימוש בטלפון סלולרי שבגינה קנס בסך 1000 ₪. בצידן של שתי העבירות הללו צבירת 8 נקודות תעבורה. 

מתוצאות המחקר עולה כאמור כי ברוב מוחלט של 94.7% ההגעה לבית המשפט מסתיימת בביטול נקודות הזכות. לנאשמים המיוצגים על ידי עורך דין היה סיכוי גבוה יותר ב – 9.1% לשינוי נקודות תעבורה שנצברו בהשוואה לנהגים המייצגים את עצמם (97.9% ו- 88.8% בהתאמה). אולם למיוצגים על ידי עורך דין היה גם סיכוי גבוה יותר להגדלת הקנס המקורי, כש-26.2% מהמקרים המיוצגים הקנס המקורי גדל.

רוב התיקים, 93.7%, הסתיימו בהסדר טיעון, כאשר לנאשמים המייצגים את עצמם היה סיכוי גבוה פי חמישה לנהל משפט מאשר לנאשמים מיוצגים. "לא נדרש כמעט מאמץ כדי לבטל את הנקודות התעבורה. מספיק שהנהג מבקש להישפט ומגיע לדיון. התביעה המשטרתית מפעילה מדיניות מאוד מקלה והיא מסכימה לביטול הנקודות ב- 94.7% מהמקרים, ככל הנראה משיקולי יעילות ועומס. יש לגישה זו ביסוס במחקרים המראים שעצם התפיסה של עבריין מרתיע יותר מאשר החמרה בעונש. סביר להניח שאילו הציבור היה יודע על מדיניות מקלה זו, נהגים רבים היו מבקשים להישפט, אבל זה יכול להציף את בתי המשפט בתיקים וככל הנראה היה מקשה על התביעה המשטרתית להמשיך ולהסכים בנדיבות לביטול הנקודות", אמר ד"ר עאסי.

עוד עולה במחקר כי מגדרו של הנאשם השפיע על סיכויי הייצוג: גברים (60.9%) מיוצגים יותר מנשים (41.8%) וערבים יותר מיהודים (69% לעומת 49.7%). כמו כן, נאשמים גברים הצליחו יותר בביטול הנקודות (ב- 3.4%) אך גם שילמו קנסות גבוהים יותר לעומת נשים (9.1% יותר). בכל הקשור ל"סחבת" בדיונים המשפטיים נמצא כי הייצוג המשפטי האריך ב 41.7% את תוחלת חיי התיק, שעמדה על 80.5 ימים עבור נאשמים המייצגים את עצמם לעומת 114.1 עבור נאשמים מיוצגים. ״הגיע הזמן לדבר על זכות הגישה לערכאות ולהפוך את זה לחלק מהשיח הציבורי. אמנם זה מובן מאליו שעורך הדין יכול לעזור בתיקים מורכבים, המחקר הזה מראה שייצוג משפטי יכול לעזור אפילו בתיקים פשוטים שלא דורשים הרבה ידע", סיכם ד"ר עאסי