שיפור משמעותי של כ-20% במדדי מצוקה רגשית נמצא בקרב נשים שבן זוגן נעדר מהבית בעקבות שרות מילואים בזמן מלחמת חרבות ברזל, לאחר שעברו התערבות קצרה ללימוד טכניקה בשם "קבלה רדיקלית" מתוך שיטת טיפול לוויסות רגשות המבוססת בין היתר על תובנות מתוך הבודהיזם, כך עולה ממחקר חדש שנערך בבית הספר למדעי הפסיכולוגיה באוניברסיטה. "מאז פרוץ המלחמה, בנות זוג של מילואימניקים צריכות לשאת בנטל המשפחתי והכלכלי, בנוסף לדאגות לבן הזוג שנמצא במילואים. כרגע אין מענה פורמלי ברמת המדינה למצוקה הרגשית שחוות בנות זוג של מילואימניקים. כדי לתת מענה מתאים, יש צורך בבדיקה של שיטות התערבות שונות שיהיו נגישות ובעלות השפעה מהירה באופן שיכול לסייע לתפקוד הרגשי של בנות זוג של אנשי מילואים”. אמרו הדוקטורנטיות אור סגל והדס חברון מעורכות המחקר.    

טיפול דיאלקטי־התנהגותי (DBT – Dialectical Behavior Therapy) הוא שיטת טיפול המשלבת כלים קוגניטיביים-התנהגותיים מטיפולים פסיכולוגיים מודרניים יחד עם תובנות וטכניקות מהבודהיזם. טיפול זה נמצא יעיל במיוחד לסובלים מהפרעות פסיכולוגיות שבבסיסן קושי בוויסות רגשות. אחד מעקרונות הבסיס של ה DBT הוא שהדרך לשינוי הרגשות שלנו עוברת דרך קבלה של הרגשות שלנו כמו שהם. "אחת מהטכניקות הנחשבות כיעילות ביותר ב- DBT היא "קבלה רדיקלית". הרעיון הוא שכאב הוא חלק בלתי נמנע מהמציאות ואכן כיום אנחנו חווים כל יום עד כמה המציאות יכולה להיות כואבת. קבלה רדיקלית מסייעת לקבל את הכאב כמו שהוא אך להפחית את הסבל. מתי כאב הופך לסבל? כאשר אנחנו לא מקבלים את המציאות הכואבת ונאבקים בה בראש שלנו: "למה זה קרה דווקא לי?!", "למה אני צריכה לחוות את זה?", "אי אפשר לשאת את זה יותר!". קבלה לא אומרת שאנחנו צריכים להיות מרוצים מהמצב או לוותר על לשנות את המצב אם אפשר לשנותו. קבלה רק אומרת לשחרר לגמרי את המאבק במציאות ולאפשר לנו להתבונן בכאב ולשהות איתו. כשאנחנו עושים זאת, דווקא אז הדרך לשינוי פתוחה", הסבירו החוקרות.

במחקר הנוכחי ביקשו פרופ' נועם ויינבך והדוקטורנטיות אור סגל והדס חברון מבית הספר למדעי הפסיכולוגיה בשיתוף ד"ר הלין שר מבית החולים "סורוקה" לבדוק את ההשפעה של סדנאות ותרגול של קבלה רדיקלית על הפחתת סימפטומים של מצוקה פסיכולוגית בזמן המלחמה. במחקר השתתפו 150 נשים שקרוב משפחתן מדרגה ראשונה נמצא בשירות מילואים פעיל. הרוב המכריע של המשתתפות היו נשים שבן זוגן במילואים. המשתתפות חולקו לשלוש קבוצות: קבוצה אחת עברה בזום סדנה של "קבלה רדיקלית" באורך של שעה ורבע. במסגרת הקבוצה, הנשים למדו להתבונן ברגשות שלהן ובמציאות שמובילה לרגשות אלו, תוך כדי עבודה על קבלה של המציאות כפי שהיא. קבוצה שניה עברה בזום סדנה ללימוד טכניקות של הרגעה: נשימות, כיווץ והרפיית שרירים ופעילויות גופניות שונות שהן יכולות לעשות בזמן מצוקה רגשית. קבוצה שלישית, קבוצת הביקורת, לא עברה בשלב הראשון סדנה אך השתתפו בה בהמשך. המשתתפות במחקר מילאו שאלונים למדידת חרדה, סטרס, דיכאון וויסות רגשות. "לאחר מילוי השאלונים ולפני תחילת הסדנאות ראינו כי רמת הלחץ, החרדה, והדיכאון בקרב הנשים היו ברמות חמורות מאוד", אמרו החוקרים.

תוצאות המחקר הראו כי אחרי שבוע של תרגול המיומנויות, רק הקבוצה שעברה סדנה של "קבלה רדיקלית" הראתה הפחתה משמעותית במדדים של דיכאון ולחץ ושיפור ביכולת לווסת רגשות. שיפור זה אף נשמר לאחר שלושה שבועות מתום הסדנה. "הלחצים שפועלים על בנות זוג של מילואימניקים הם אדירים. הנשים הללו צריכות להמשיך לתפקד בעבודה, לצד החזקה של הבית, בזמן שהן חוות דאגה וחרדה עצומה לבני הזוג שמשרתים במילואים. חשוב למצוא דרכים לעזור להן. במחקר מצאנו דרך יעילה, שלא דורשת הרבה משאבים לעשות זאת. חשוב לבסס מחקרית התערבויות קצרות, פשוטות, ונגישות לסייע לאנשים להתמודד עם מצוקה פסיכולוגית בזמן משבר גדול, כמו מלחמה. חשוב לזכור כי כדאי לתת מענה לא רק לאנשים שפיתחו תסמינים פוסט-טראומטיים מהמלחמה, אלא גם לאוכלוסייה שהיא בדרך כלל בריאה, אך חווה כרגע משבר שעלול ליצור בהמשך קשיי הסתגלות", אמרו החוקרות. לאור ההצלחה של המחקר, החוקרים מתחילים בימים אלו לבחון יעילות של סדנאות ב"קבלה רדיקלית" לשיפור התמודדות רגשית בקרב בני נוער שפונו מבתיהם לאור המלחמה במחקר שנתמך ע"י משרד החינוך.