כלים לחיזוק נפשי בעתות חירום של
מרכז החוסן של אוניברסיטת חיפה

ימים לא פשוטים עוברים עלינו, ואיתם כחבילה מגיעות גם החרדות, הלחצים והפחדים. מרכז החוסן של אוניברסיטת חיפה פועל למתן מענה מותאם במצבי לחץ, טראומה ומשבר – הן ברמה האישית והן ברמה הקהילתית. המרכז הכין עבורכם מדריך מקיף עם כלים מעשיים להתמודדות נפשית בעתות חירום, הן עבורכם והן עבור הקרובים לכם.
מרכז החוסן של אוניברסיטת חיפה הוקם באפריל 2024, במהלך מלחמת חרבות ברזל, כמענה לצרכים הרגשיים והחברתיים של קהילת האוניברסיטה. המרכז מאגד תחתיו את כלל השירותים האישיים והקהילתיים שמעניקה האוניברסיטה לסטודנטים, לעובדים ולסגל. במסגרת פעילותו, המרכז מציע תמיכה אישית בהתמודדות עם קושי, חרדה ומצוקה על רקע המצב הביטחוני, לצד מגוון פעילויות קבוצתיות לחיזוק תחושת החוסן, ההכלה והשותפות בקהילה האקדמית.
קווים חמים לעזרה מיידית
קו חם פעיל 24/7 לסטודנטים באוניברסיטת חיפה: 052-8510004
קו חם לסגל מנהלי ואקדמי: 052-2842932
תמיכה נפשית ומרכזי חוסן:
מוקד החוסן הארצי – 5486*
זמין א’-ה’ 08:00–20:00. מפנה לפי שפה ותרבות למטפלים מתאימים, כולל מרכזים ערביים, בדואים וכיוצא בזה .
מרכז תמיכה בטמרה (שיתוף עם הרווחה) – מתן סיוע רגשי ראשוני, טיפולים תומכים, גם פיזית וגם מרחוק. מרכז בהקמה במטרה לסייע במיוחד לסטודנטים וסגל שהכירו את הסטודנטית שדא חטיב שנהרגה במתקפת טילים איראנית:
ימים שני עד שלישי | 16.6–24.6
שעות פעילות: 10:00–20:00
במרכז החינוכי בטמרה
שירותים ניתנים:
תמיכה נפשית למשפחות ולילדים
ליווי והכוונה רגשית, תעסוקתית וחברתית
טלפון ליצירת קשר:
04-6089341
קו מידע עירוני:
04-6089341 שלוחה 106
מוקדים אזוריים נוספים לפי תרבות, מגזר והעדפה:
מרכז חוסן הבדואי: 072-2212788
צפון (גליל מערבי/מזרחי):
(עברית): 04-6900603
(ערבית): 04-7702649
(רוסית): 04-7702650
(אנגלית): 04-7702651
*קופות חולים – תמיכה רגשית (3 שיחות טיפוליות ללא תשלום)*:
כללית: 8703*
מכבי: 3555*
מאוחדת: 3833*
לאומית: 507*
מודל מעש”ה – כלי לסיוע בחירום
מ – מחויבות: יצירת מחויבות המעניקה תחושת ביטחון. דוגמה: “אני אתך ולא הולך לשום מקום”
ע – עידוד: עידוד לפעילות יעילה במקום הרגעה פסיבית. הפוך את הנפגע ממקבל עזרה למסייע. דוגמה: “תרכז את האנשים שנמצאים סביבך ותדאג שכולם יתקשרו הביתה להודיע שהם בסדר”
ש – שאלות מחייבות מחשבה: שמירה על ערוץ תקשורת שכלי ולא רגשי. דוגמאות: “כמה אנשים נמצאים סביבך עכשיו?” או “כמה זמן אתה מחכה לכוחות הצלה?”
ה – הבניית האירוע: הדגשה שהאירוע הסתיים. דוגמה: “לפני שתי דקות היה פיצוץ, עכשיו יש כאן כוחות הצלה, האירוע הסתיים. עכשיו הכול כבר מאחורינו”.
התמודדות משפחתית בזמן מתקפת טילים – 10 עקרונות להורים
בעיתות חירום כמו מתקפת טילים, ילדים זקוקים להורים רגועים, נוכחים ובטוחים – גם אם בפנים אתם חווים דאגה ופחד. הנה עשרה כלים פשוטים, מבוססי פסיכולוגיה חיובית וגישות טיפוליות (CBT, ACT, DBT), שיכולים לעזור לכם כהורים בזמן השהות במקלט:
1. הישארו רגועים – גם אם זו הצגה
רגשות מדבקים. ילדים סורקים את פניכם כדי להבין אם הם בטוחים. נשימות עמוקות, טון קול יציב, ותנועות גוף רגועות – יעזרו גם לכם וגם להם.
2. קבלו את הרגשות – בלי למהר להרגיע
תגובות של פחד, בכי, כעס או שקט קפוא הן טבעיות. אמרו לילד: “זה בסדר לפחד. גם לי זה קשה. ואנחנו נעבור את זה יחד.”
3. צרו שגרה גם בתנאים לא שגרתיים
ארוחה משפחתית, זמן סיפור, שירי שינה – גם בתוך מקלט. מסגרת קבועה מקנה תחושת ביטחון.
4. הסבירו במילים פשוטות
לדוגמה: “יש אזעקה כי יש טילים, אבל אנחנו במקום הכי בטוח, והצבא יודע להגן עלינו.”
5. עודדו תחושת שליטה
בקשו מהילד לבחור צעצוע שיביא למקלט, להכין תיק חירום, או להציע רעיון למשחק – גם בחירה קטנה מחזקת.
6. השתמשו בהסחות דעת חיוביות
משחקי דמיון, חידונים, שירים מצחיקים, סיפורים מהילדות שלכם – כל אלה עוזרים לנתק מהפחד לכמה רגעים.
7. תרגלו נשימות והרפיה יחד
נשמו עמוק וספרו יחד לאט עד 4 – פנימה – ואז נשפו וספרו עד 6 – החוצה. אפשר לומר: “ננשוף כאילו אנחנו מכבים נר.”
8. הומור זה לא מותרות – זה תרופה
אפילו בדיחה קטנה או שטות חביבה יכולה להחזיר תחושת נורמליות. אל תחששו לצחוק – זה לא מבטל את המצב, זה מרפא אותו.
9. תנו לילדים תפקידים קטנים
“אתה אחראי להביא מים”, “את תשמרי על הבובה של אחותך” – תפקידים נותנים משמעות ומפחיתים חוסר אונים.
10. עיבוד רגשי אחרי האירוע
כשנרגעים – דברו על מה שהיה: “מה הכי הפחיד אותך? מה עזר לך להתמודד?” שתפו גם אתם. זה מלמד שהרגשות שלנו בסדר.
זכרו: אתם לא אמורים להיות מושלמים – אתם מספיק טובים. נוכחות, חום, הקשבה וקצת יצירתיות – הם עוגן לילדים שלכם בזמן הסערה.
כלים דיגיטליים לעזרה
הערכה הלאומית לעזרה ראשונה נפשית
זמינה גם כשאין קליטה:
קישור לכלים אינטרקטיבים לסיוע נפשי
הערכה נבנתה במסגרת הפרויקט הלאומי רי”ל (הרשת הישראלית לחוסן) בשיתוף משרד הבריאות, משרד הרווחה והביטחון החברתי ו-VIVID.
צ’אטבוט לעזרה עצמית לשחרור סטרס וטראומה:
פותח בשיתוף ג’ינה רוס (MFCC) ע”י סולי, סטארטאפ ישראלי לטיפול בפוסט טראומה. הבוט נמצא בשלב הבטא לאחר שנתיים של מחקר ופיתוח, ופתוח לשימוש חופשי לכל הגילאים.
לתשומת ליבכם/ן, בדיקנאט הסטודנטים פועל קו חם שמספרו 052-8510004. הקו מיועד לפניות בנושאים אקדמיים ואישיים והוא פעיל 24/7, ניתן לפנות טלפונית או בוואטסאפ