"פנים ומילים – יום האישה הישראלית"

"פנים ומילים – יום האישה הישראלית"

ה-8 במרס הוא יום האישה הבינלאומי, אולם לאור הפגיעות הקשות בנשים ישראליות בזוועות ה-7 באוקטובר, ולאחר מכן השתיקה המבישה של ארגונים בינלאומיים רבים, החליטה האוניברסיטה לציין את יום האישה הישראלית, בהשקת מיזם אמנותי ייחודי, "פנים ומילים – יום האישה הישראלית", המתאר את הרגשות והתחושות של נשות האוניברסיטה אל מול זוועת ה-7 באוקטובר

  • "במשך שעות ישבו בני וחברתו בין גופות עד שפונו. בשעות האלה לא ידענו מה עלה בגורלם והן היו שעות קשות ומורטות עצבים".
  • "הבן שלי גוייס בצו 8. בראשון בבוקר הוא התקשר וממש הרגשתי שהוא מתקשר להיפרד".
  • "בשבוע הראשון לא יצאתי כמעט מהמיטה והתמודדתי עם רגשות אשם חזקים ברגע שהייתי עוזבת את החדשות לשנייה".

אלה רק חלק מהציטוטים של נשות סגל אקדמי ומנהלי וסטודנטיות של אוניברסיטת חיפה שהשתתפו במיזם "פנים ומילים – יום האישה הישראלית" המתאר את הרגשות והתחושות של נשות האוניברסיטה אל מול זוועת ה-7 באוקטובר והושק היום.

המיזם, בהובלת המערך להוגנות מגדרית בראשות פרופ' שולמית אלמוג ומוזיאון הכט בראשותה של גב' ענבל ריבלין, כולל מיצג אמנותי המציג 60 מנשות האוניברסיטה המתחקה אחרי האופן שבו אירועי ה-7 באוקטובר נגעו בנשות האוניברסיטה. בטקס נשאו דברים רקטור האוניברסיטה פרופ' גור אלרואי, סגנית הנשיא למחקר פרופ' מונא מארון, ד"ר נעמה קלורמן-עראקי מהחוג לתולדות האמנות וד"ר לידור שער-משה מהחוג לביולוגיה אבולוציונית וסביבתית, שהייתה בשבת ה-7 באוקטובר בביקור בקיבוץ נירים עם שני ילדיה וחלקה את חוויותיה מאותו יום ארור.

"לנוכח הפגיעות המיניות המזוויעות בנשים ישראליות ב-7 באוקטובר, פגיעות שהנשים החטופות עדיין חשופות אליהן עד היום, לא יכולנו להעלות על דעתנו שניתקל בשתיקה ובהתעלמות  מצד ארגוני נשים ברחבי העולם. זו היתה אכזבה עצומה. אחת ממטרות המיזם שלנו, שמשלב בין פנים ומילים של עשרות נשים הנמנות עם קהילת האוניברסיטה , היא לשים במרכז השנה, דווקא ביום האישה הבינלאומי, את האישה הישראלית ואת ההתמודדות שלה עם אירועי ה-7 באוקטובר. נשים יהודיות וערביות, צעירות לצד מבוגרות, חברות סגל אקדמי ומינהלי, סטודנטיות וגימלאיות. אימא שלא ידעה במשך שעות מה עלה בגורלה של בנה שיצא לחגוג במסיבה, חברת סגל שהרגישה שאם היא תפסיק להתנדב הפרעות יגיעו אליה, עובדת אחרת שהתגייסה למילואים והשאירה בבית את ילדיה, אותם לא ראתה במשך חודשים, או מישהי שבעלה התגייס למילואים ומאז במשך חודשים היא נשארה לבדה לטפל בילדים ולנסות איכשהו להמשיך בשגרה. אלה הסיפורים של נשות החברה הישראלית ואלה הקולות שחובה עלינו להקשיב אליהם״, אמרה פרופ' שולמית אלמוג, יועצת הנשיא וראשת המערך להוגנות מגדרית.

לכלל הסרטונים בפרוייקט.