גאווה גדולה. ארבעה דוקטורנטים ודוקטורנטיות מהאוניברסיטה, המספר הגבוה ביותר של זוכים מתוך כלל אוניברסיטאות המחקר, זכו במלגת נשיא המדינה למצוינות וחדשנות מדעית לשנת 2023. בטקס מרגש שנערך לאחרונה בבית הנשיא בנוכחות נשיא המדינה יצחק הרצוג ורעייתו מיכל, זכו שנים עשר תלמידי מחקר במלגה בגובה של 150,000 ₪ על עבודת מחקרם העוסקות בגורמים, תהליכים ומנגנונים המשפיעים על חיי הזקנים לרבות ניצולי שואה. "זוהי גאווה גדולה ועדות לרמה הגבוהה של תלמידי ולתלמידות המחקר שלנו. התרומה לשיפור איכות החיים של אנשים בגיל השלישי היא חלק מחזון האוניברסיטה, חזון של מחקר משפיע, שמחובר לחברה ולקהילה ושעוסק באתגרים הגדולים של האנושות", אמרה הדיקנית ללימודים מתקדמים וראש בית ספר ללימודים מתקדמים ע"ש בלום באוניברסיטה פרופ' אירית עקירב.

הזוכים במלגות הנשיא הם: רים נאשף-חמודה, עובדת סוציאלית מהחוג לגרונטולוגיה, שמחקרה עוסק במאפייני זוגיות אחרי פרישה כהסבר להרווחה האישית ושביעות רצון מהזוגיות בחברה הערבית. עמוס רוגוזינסקי, אח מוסמך, מהחוג לסיעוד, שבמחקרו בוחן התאמת ארגוני הבריאות לטיפול מיטבי בגיל הזקנה, תוך פיתוח מדד להערכת מידת הידידותיות של מרפאות ראשוניות למטופלים זקנים. אסמאא מסארווה, עובדת סוציאלית מהחוג לגרונטולוגיה, מחקרה עוסק בטיפול המוענק להורים זקנים בחברה הערבית על ידי בנות רווקות בפרספקטיבה רב- דורית. גל ניצן, קלינאית תקשורת, מהחוג להפרעות בתקשורת, מחקרה עוסק בהבנת תפיסת הדיבור בזיקנה על רקע הירידה בשמיעה הנלווית לגיל ותנאי סביבה מאתגרים.

מלגות הנשיא למצוינות ולחדשנות מדעית ניתנות לדוקטורנטים מצטיינים על מנת לעודד הכשרה ומחקר אקדמי איכותי, להעלות את המודעות הציבורית לתחומי ידע מגוונים, לתמרץ מחקר ועשייה מדעית ולהביא לקידום המצוינות והחדשנות המדעית בישראל. "המחקרים המרתקים שלכם – שעוסקים במגוון מרשים ביותר של נקודות מבט רפואיות, טיפוליות, חברתיות, משפטיות, רוחניות-פילוסופיות, רווחתיות ועוד ועוד – משקפים החלטה אמיצה, חשובה ובעיקר – מוערכת ומשפיעה, לראות את העולם, במשקפיים של בני דור גיל הזהב, הגיל השלישי; ולהעמיד אותם – המבוגרים, ואת חווית החיים שלהם במוקד המחקר והעניין", אמרה בטקס רעיית נשיא המדינה, מיכל הרצוג.

האוניברסיטה דורגה לפני מספר שבועות כאחת מ-200 האוניברסיטאות המובילות בעולם במדד האימפקט של Times Higher Education, המדרג את האוניברסיטאות בהתאם למידת ההשפעה שלהם ב-17 המדדים של האו"ם לפיתוח בר קיימא (SDG's). במדדים הקשורים להבטחת איכות חיים לאנשים בגיל השלישי, דורגה האוניברסיטה במקום ה-25 בעולם ב-SDG11, ערים וקהילות בנות קיימא ובמקום ה-52 בעולם ב-SDG3, בריאות ורווחה. 4 הזוכות והזוכים במלגת נשיא המדינה הם חלק מהמחויבות של האוניברסיטה להמשיך ולהשפיע על הקהילה.

צילום: קובי גדעון/ לע״מ