באוניברסיטה נפתח קורס ייחודי לניהול וטיפול בכאבים כרוניים, המועבר בחינם דרך מפגשים בזום, עבור אזרחי אוקראינה שסובלים מכאבים כרוניים, שמספרם עלה בצורה משמעותית מאז תחילת המלחמה. "שיעורם של הסובלים מכאב כרוני באוקראינה עלה מעל – 60% מאז החלה המלחמה לפיכך אנחנו מרגישים מחויבים לעזור לאנשים הסובלים שם", אמר ד"ר פבל גולדשטיין, ראש המעבדה  האינטגרטיבית לחקר כאב כרוני באוניברסיטה שיזם את פתיחת הקורס.

הרעיון לפתיחת הקורס, שכאמור מתקיים בהתנדבות מלאה, נבע מהאמפתיה שחש ד"ר גולדשטיין כלפי האזרחים החיים באוקראינה והרצון שלו לעזור בכל הקשור לכאבים הכרוניים מהם רבים סובלים. "כאחד שעלה בנעוריו מאוקראינה ועדין יש לו חברים ומשפחה במדינה, הקורס שפתחתי הוא המעט שאני יכול לעשות למען האזרחים שנלחמים לעמן החופש שלהם וחווים בתקופה האחרונה סבל רב מאוד. הם שקועים במלחמה ולא חושבים על השיקום שלהם, הקוקס שפתחנו באה לעזור להם בדיוק בסוגיה זו", אמר ד"ר גולדשטיין.   

לדבריו של ד"ר גולדשטיין, כאב כרוני הוא ביטוי מסויים של פוסט טראומה, כשאחד המאפיינים של כאבים כרוניים אצל אנשים שנמצאים במצב מלחמה הם כאבים הקשורים לקטיעות גפים – כאשר גם לאחר ההחלמה הכאבים הכרוניים נמשכים – כאבי מפרקים, כאבי גב וצוואר וכאבי ראש.

על פי מחקריו של ד"ר גולדשטיין, כאב כרוני הוא לא תמיד תוצאה של נזק "אמיתי" בגוף, ובאמצעות הקורס הוא מבקש ללמד את המשתתפים דרכים לניהול ולהקלה של הכאב, ללא התערבות רפואית או תרופתית. "הכאב הוא מאין מערכת אזעקה שנותנת התראה כי קיימת תקלה בגוף. אולם, מחקרים שנעשו לאחרונה  הראו למרבה ההפתעה כי באופן שכיח אצל אנשים הסובלים מכאבים כרוניים המערכת נותנת התרעת שווא. אנחנו מרגישים כאב אבל בפועל אין נזק בגוף שמפעיל את מערכת הכאב גם במקרים בהם היה נזק התחלתי. המחקרים אף מראים  כי כמחצית מהמטופלים בכאב כרוני סובלים מדיכאון או חרדה וישנן עדויות לכך שכאב כרוני מקושר גם  ל- PTSD. כל התופעות הללו החמירו מאוד בקרב האזרחים באוקראינה ולכן ההשתתפות בקורס יכולה לסייע לרבים מהם", הסביר ד"ר גולדשטיין.

הקורס לניהול כאב כרוני נפתח בשיתוף פעולה עם האגודה האוקראינית לשיכוך כאבים וטיפול בכאב והמרצה  יוליה זטולובסקי. הוא כולל שמונה מפגשים אינטראקטיבים ומשולבים בו לימודים פסיכו-חינוכיים ומעשים בהם ירכשו המשתתפים ידע וכלים הנדרשים לניהול כאב כרוני כולל את האפשרות להחלמה מוחלטת מהכאב.

 "היום אנו מבינים יותר ויותר שכאב כרוני ברוב המקרים מהווה סוג של פוסט-טראומה שנגרמה מפגיעה פיזית או רגשית וניתן לטפל בה עד לריפוי מלא", סיכם ד"ר גולדשטיין.

יראנה, בת 52 מהעיר קריבי ריה מספרת למה הצטרפה לקורס. לדבריה, מאז תחילת המלחמה היא החלה להרגיש קוצר נשימה בלילה, שמעיר אותה משנתה. "יש לי גם הזעות לילה ללא סיבה נראית לעין. פיתחתי דופק מהיר ולחץ הדם שלי עלה בצורה משמעותית. בנוסף, אני חווה כאב חד וצורב במפרק הזרת ביד שמאל. נדודי השינה שלי החמירו גם לאחר סדרה של התקפי חרדה ותקריות ליד מקום מגורי".

ש: מה גרם לך להתעניין בקורס שלנו לטיפול בכאב כרוני?

"אני מאמינה שהשתתפות בקורס הטיפולי תעניק לי ידע על מצבי, מיומנויות לנהל את הכאב שלי, ותשפר את איכות חיי על ידי הפחתת השפעת הכאב על הבריאות והרווחה הרגשית שלי. בנוסף, אני רוצה לעזור לבעלי, המשרת כעת באזור קרב וגם הוא חווה תסמיני כאב כרוני עם סמטומים של אסטמה , למרות שהדיאגונזה לא אושרה על ידי בדיקות רפואיות. ההתקפות שלו קורות כמעט כל יום. מאוד אהבתי את המרצים, יוליה זטולובסקי וד"ר פאבל גולדשטיין. הם הציגו את המושג כאב כרוני באור חדש עם תקווה לריפוי, והתכני הקורס עם תרגול  היו מרתקים במהלך הפגישה הראשונה. אני בטוחה שבעזרתם אצליח לשפר את בריאותי ואיכות חיי ואפילו להיפרד מהכאב".