"אם מדינת ישראל רוצה להיות מנודה ממשפחת העמים, שהממשלה תחליט שהיא מצפצפת על פסק דין או צו מניעה של בית המשפט העליון. המחירים של צעד כזה יהיו הרסניים ולכן אני מאמין שהם לא יעזו לעשות כך. ואם הם כן יעשו זאת, כל אחד ואחת מאיתנו יצטרך לקבל החלטות מאוד קשות", כך אמר  היועץ המשפטי לממשלה לשעבר, פרופ' אביחי מנדלבליט בפורום בכירי המשק של האוניברסיטה.

לדבריו של פרופ' מנדלבליט, מדינת ישראל הוקמה, כפי שעולה מהכרזת העצמאות, כמדינת הלאום של העם היהודי וכמדינה דמוקרטית וליברלית. "כשביקשי למסד בחוק את העקרונות הללו אמרו לי שאין צורך, שאף אחד לא יחשוב לעולם לפגוע בהם, והנה כעת מבקשים לפגוע בהם", הוא הוסיף.

בהרצאתו בפני בכירי ובכירות המשק הישראלי שהתקיים במשרדי במשרדי פישר (.FBC & Co)  אמר פרופ' מנדלבליט, כי מי שנמצא ב"קו ההגנה הראשון" על ערכי מגילת העצמאות הם מוסד היועץ המשפטי לממשלה ובית המשפט העליון, אולם צעדי החקיקה המקודמים כיום מבקשים לפגוע בעצמאות של שני גופים אלה. "פגיעה בעצמאות מוסד היועץ המשפטי לממשלה ובית המשפט העליון יביא למצב שבו נפסיק להיות דמוקרטיה. נהפוך לדיקטטורה. אם היועצים המשפטיים ממונים על ידי הממשלה והשופטים ממונים על ידי הממשלה, מה נשאר ממגילת העצמאות? זה הופך להיות נייר שאפשר לזרוק לפח", אמר פרופ' מנדלבליט.

לגבי הניסיונות לפשרה המקודמים במספר ערוצים בימים האחרונים אמר פרופ' מנדלבליט כי "עדיף לא להגיע לפשרה מאשר פשרה גרועה. אני תמיד בעד פשרה ובעד הידברות, אבל אי אפשר להתפשר על כך שהממשלה תמנה שופטים משלה ויועצים משפטים משלה ומפכ"ל משלה… אי אפשר בשום דרך שהיא להתפשר על העצמאות של מוסד היועץ המשפטי לממשלה ועל עצמאות בית המשפט העליון.

כאשר נשאל כיצד העימות הנוכחי יסתיים אמר פרופ' מנדלבליט שיש בו "אופטימיות זהירה" והוסיף "זה מאוד מעודד לראות שיש חלקים גדולים בעם שמבינים את הדבר הזה. אנחנו נמצאים כעת ב'מאני טיים' וזה יקרה מהר מאוד. החוק הראשון, ככל הנראה על מינוי שופטים, יעבור בקרוב ואז בית המשפט יוציא נגד ההחלטה הזו צו מניעה. וכמו שאמרתי, במידה והממשלה לא תקבל את פסיקת בית המשפט העליון, מדינת ישראל סיימה את סיפורה כחלק ממשפחת העמים. המחירים לכך יהיו הרסניים ואני מאמין ומקווה שלא נגיע לכך".

קרדיט צילום: יניב קופל