פיתוח חדש של בינה מלאכותית הצליח לאבחן כאב אצל חתולים, כך עולה ממחקר בינלאומי חדש בו שותפים חוקרים מהאוניברסיטה, שפורסם בכתב העת היוקרתי Scientific Reports מבית  NATURE. "זיהוי כאב אצל חתולים  הוא דבר שבדרך כלל אנשים אינם מסוגלים לזהות ורק וטרינרים מצליחים לעשות, וזאת בגלל היכולות האבולוציונית להסתיר כאב שפיתחו החתולים. בעזרת המודל שפיתחנו ניתן לפשט את תהליך האיבחון של הכאב בעזרת צילום מבט בפניהם של החתולים ללא יצירת כל מגע איתם", אמר הדוקטורנט מרסלו פייגלשטיין מהחוג למערכות מידע באוניברסיטה, מעורכי המחקר.

זיהוי כאב בקרב חתולים היא משימה מאתגרת, גם עבור וטרינרים, מכיוון שמבחינה אבולוציונית, חתול שמראה כאב ייחשב חתול חלש בעיני בני מינו, ועל כן חתולים פיתחו יכולת להסתיר היטב את כאבם. בקרב חתולי בית, הסתרת הכאב גורמת לכך שהבעלים שלהם יתקשו לזהות כשכואב להם, כולל במקרים של כאבים כרוניים, ולכן לא ייקחו אותם לוטרינר – זאת למשל בניגוד לכלבים, שבעליהם מזהים בקלות כאבים אותם הם חשים ולכן בסופו של דבר, כלבים מטופלים הרבה יותר להקלת כאבים, בהשוואה לחתולים. גם וטרינרים צריכים לעבור השתלמויות מיוחדות כדי להצליח לזהות כאב בקרב חתולים.

במחקר הנוכחי ביקשו תלמיד המחקר פייגלשטיין, פרופ' אנה זמנסקי ראש מעבדת Tech4Animals, פרופ' אילן שמשוני מהחוג למערכות מידע באוניברסיטה יחד עם צוות חוקרים וחוקרות מאוניברסיטת סאו פאולו בברזיל, מאוניברסיטת לינקולן ואוניברסיטת נוטינגהם מאנגליה, לבחון האם דווקא בינה מלאכותית תהייה זו שתוכל לזהות כאב בקרב חתולים.  בכדי לבחון כיצד נראה חתול שכואב לו, השתתפו במחקר 29 חתולות מגזע Short Hair British שהגיעולעבור עיקור. החוקרים צילמו את פניהן לפני העיקור, בשלב שבו הן ללא כאב, מייד לאחר ההליך הכירורגי, כאשר הן עדיין לא סובלות מכאב בגלל משככי הכאבים ולאחר שהשפעת המשככים פגה – שלב שבו הן בוודאות נמצאות במצב של כאב.

החוקרים פיתחו שני מודלים של  AI, כדי לזהות את הכאב אצל החתולות: הראשון,  DEEP LEARNING שמשתמש בכל המידע שבתמונה. השני, ניתוח של  48 נקודות מסוימות כמו קצות האוזניים, העיניים והשפם שבעזרתם ניתחו את הבעות הפנים של החתולות.

            המודלים שפותחו הצליחו לזהות ברמת דיוק של מעל ל-70% את החתולות שסבלו מכאב. לדברי החוקרים, נמצא כי אזורי הפה והעיניים משמעותיים יותר לזיהוי כאב אצל החתולים – אולם בכל מקרה, מדובר בשינויים קטנים מאוד שעין בלתי מאומנת לא תצליח להבחין בהם. "המטרה שלנו היא לפתח אפליקציה שתאפשר לכל בעל חתול או חתולה לצלם אותם, מבלי לגעת או להחזיק אותם בכוח, ולבדוק בצורה מהימנה אם החתול סובל מכאב. זה למעשה המטרה המרכזית של המעבדה שלנו. לפתח DR DOLITTLE דיגיטלי: מודלים של בינה מלאכותית שידעו לקרוא רגשות של בעלי חיים על פי הבעות פניהם והתנהגותם", סיכמו החוקרים.

16.2.23