"לא תיתכן מדינה ללא משפט. שלטון החוק הוא חלק חשוב מקווי המתאר של מדינת ישראל ועלינו לשמור עליו מכל משמר. ולשמור מכל משמר את מעמדה ועצמאותה של מערכת המשפט והרשות השופטת. שיהיה ברור, שמירה על מערכת המשפט אין משמעה שלא מותר ולפעמים אף נחוץ לדון מחדש בחלוקת הכוח והסמכויות של הרשויות השונות", כך אמר נשיא המדינה יצחק הרצוג במושב הפתיחה של כנס חיפה למשפט 2022.

"כוחן של שלושת הרשויות הוא חלק ממערכת הכרחית ורחבה של איזונים ובלמים ועל שלושת הרשויות להיות קשובות זו לזו וביחד להיות מחויבות לעם כולו ולהמשך שגשוגה של מדינת ישראל". כאמור, נשיא המדינה הוסיף כי ניתן ואף נחוץ לעיתים לדון מחדש בחלוקת הכוח והסמכויות בין הרשויות השונות, ואמר כי, "שומה עלינו לעשות זאת בהקשבה, בדיון פתוח בשיח מכבד בהוגנות ואין חולק על כך שהכנס החשוב הוא הזדמנות לעסוק באתגרים ובהזדמנויות של מערכת היחסים הזו".

 כנס חיפה למשפט של הפקולטה למשפטים בשיתוף לשכת עורכי הדין – ועד מחוז צפון, מתקיים זו השנה ה-13 ברציפות ונושאו השנה הוא "דמוקרטיה וקיימות חברתית בזמן שבור", כחלק מחזון האוניברסיטה המחוייב לקיימות חברתית וסביבתית.

שר המשפטים המכהן גדעון סער, שאמור היה להגיע לכנס, נאלץ לשנות את תוכניותיו לאור העובדה שממש באותם הרגעים החלו במליאה הצבעות שנוגעות – בישירין ובעקיפין – בסוגיות שהכנס יעסוק בהן, ולכן הצטרף אל הנוכחים והנוכחות בשיחת זום. "כל יום מתפרסמת תכנית חדשה, ומטרת הפרסומים היא ליצור אילוף של הרשות השופטת ומערכת אכיפת החוק באמצעות הפחדה. הדרך היחידה להתמודד היא לא לפחד. אני מאמין שהרוב לא מזדהה ותומך בחוקים שמועברים ויועברו, וזה מחייב מאבק בלתי פוסק בכנסת ובאמצעים דמוקרטיים אחרים", אמר השר סער.

יו"ר הוועד המנהל של האוניברסיטה עו"ד דב וייסגלס הביע בדבריו חשש גדול מ"התוכנית להרס מערכת המשפט", כפי שתיאר זאת. "אני חושש שהכנס בשנה הבאה כבר יעסוק במערכת משפט אחרת לגמרי מזו שהכרנו". עו"ד וייסגלס דיבר בעיקר על שינוי הנוהג למינוי נשיא בית המשפט העליון על פי שיטת הסניורטי ושינוי בהרכב הוועדה למינוי שופטים, כך שיהיה בה רוב לפוליטיקאים. "ביטול עיקרון הסיניוריטי יגרום לכך שכל שופט בבית המשפט העליון שיראה את עצמו מועמד לכהן כנשיא העליון לא ייחדל לפנות ולהציע את עצמו ולמעשה יעסוק בפריימריס לאורך כל התקופה על מנת להיבחר. אותו הדבר יקרה גם עם הועדה לבחירת שופטים, אם הרכב ישתנה כך שלדרג הפוליטי יהיה רוב, ואז הרעה החולה תחלחל גם לערכאות הנמוכות יותר. מי שירצה להתקדם יאלץ לשכנע, להסביר ולפנות לפוליטיקאים, ולא להעלות חלילה את חמתה של הממשלה בפסיקה שנויה במחלוקת".

דצמבר 2022