אניית משא שטה קרוב לחוף הררי ופולטת פיח שחור מהארובות

אניות העוגנות בטרמינלים של נמלי ישראל השונים פלטו בשנת 2020 כ – 9 טון פחמן שחור, שבנוסף לפגיעה הישירה שלו בלב ובריאות, הוא גם תורם להתחממות גלובאלית בהשוואה לפחמן דו חמצני "רגיל", כך עולה ממחקר חדש שנערך בחוג למשאבי טבע וסביבה באוניברסיטת חיפה. "פוטנציאל התרומה להתחממות הגלובלית של פחמן שחור הוא פי אלפים יותר בהשוואה ל פחמן דו חמצני. יחד עם זאת  הוא נשאר באטמוספירה רק ימים או שבועות ולכן הפחתת הפליטות של פחמן שחור יכולה לתרום להפחתת ההתחממות הגלובלית בטווח המידי", אמרה תלמידת המחקר מירב גונן, מעורכות המחקר.

פחמן שחור BLACK CARBON) ) הוא חומר הנוצר במהלך בעירה של דלקים פוסילים מבוססי פחמן. חלקיקי הפחמן השחור קטנים מ 1 מיקרומטר, כך שמדובר בחלקיקים מאוד דקים החודרים לעומק דרכי הנשימה וגורמים לתחלואה במחלות לב ריאה ומוות מוקדם. לדברי החוקרים, ההערכה היא שפליטות של חלקיקים אלה גורמים לכ- 60,000 מקרי מוות בעולם מדי שנה. בנוסף להשפעות הבריאותיות השליליות, לפחמן השחור יש גם השפעה על האקלים ועל ההתחממות הגלובלית: צבעו הכהה גורם לאפקט חימום, ממש כמו בגד שחור, הבולע את קרינת השמש.

במחקר הנוכחי ביקשו תלמידת המחקר מירב גונן, פרופ' אופירה אילון מהחוג לניהול משאבי טבע וסביבה באוניברסיטת חיפה ואשר קדוש קצין מכונות ראשי, רשות הספנות והנמלים, לבדוק את כמות הפליטות של פחמן שחור מאניות שעגנו בנמלי ישראל. בעזרת ניתוח של שאלונים מ – 192 אניות ששהו בנמלי ישראל במהלך שנת 2015 ערכו החוקרים חישוב של פליטות פחמן שחור המתבסס על סוג האנייה, גודל האנייה, שנת ייצור, סוגי המנועים, מספרם, עוצמתם וסוג וכמות הדלק. כך הגיעו החוקרות לפליטת הפחמן השחור הממוצע לכל סוג אונייה והכפילו זאת במספר האניות שהגיעו לישראל בשנת 2020. "הנתונים על צריכת הדלקים במהלך שהיית האנייה בנמל הינם ייחודים מאחר ומידע זה אינו זמין בדרך כלל לחוקרים בחישוב מצאי הפליטות", אמרה תלמידת המחקר מירב גונן.

מהנתונים במחקר עולה כי הפליטה היומית הממוצעת של פחמן שחור בעת עגינה בטרמינל לאניית מכולה הינה 3.5 ק"ג ליום,  הפליטה הממוצעת למכלית הינה 1.39 ק"ג ליום, לאניית צובר הינה 0.45 ק"ג ליום והפליטה הממוצעת לאניית מטען כללי הינה 0.20 ק"ג ליום. מחישוב זה עולה כי בשנת 2020 אניות בשלב השהייה בנמלי ישראל פלטו כ – 9 טון פחמן שחור. מרבית הפליטות מקורן באניות מכולה – 5 טון, שהיוו 53% מכלל פליטות הפחמן השחור, ו 2טון מאניות צובר, שהיוו 33% מכלל פליטות הפחמן השחור.

בחלוקת סך הפליטות השנתי של פחמן שחור לפי חלוקה לנמלים, נמצא כי בנמל אשדוד כמות הפליטות היא הגבוהה ביותר – 3710 ק"ג,  בנמל חיפה 3343 ק"ג, מספנות ישראל 967 ק"ג, נמל אילת 130 ק"ג, ובנמל חדרה כמות הפליטות השנתית של פחמן שחור בשנה היא 88 ק"ג. "לפליטות המתרחשות במהלך שהיית האניה באזור הנמל, בהשוואה לפליטות המתרחשות כאשר האניה מפליגה בים הפתוח, יש השפעה משמעותית על איכות האויר באזור הנמל ועל בריאות האוכלוסייה המתגוררת בסמוך לו. מחקרים שבוצעו בארץ ובעולם מצביעים על כך כי התרומה היחסית של הנמל לפליטת החלקיקים בערי נמל הינה משמעותית", אמרו החוקרים.

אל מול נתוני הזיהום הללו, מציעים החוקרים פתרון: חיבור האניות בזמן עגינתן בנמל לחשמל. "האמצעי המתאים ביותר לצמצום פליטות מאניות במהלך השהייה בנמל הינו חיבור לחשמל בחוף. חיבור זה לא רק מצמצם את פליטות הפחמן השחור אלא את כלל סוגי הפליטות לאוויר מאניות. בנוסף יש לנקוט באמצעים תפעוליים מצד הנמלים כדי להאיץ ולייעל את הפריקה על מנת לצמצם את זמני השהייה של אניות אלה בנמלים", אמרו החוקרים.

הערכת מצאי פליטות שנתי ל 2020:

הערכת מצאי פליטות שנתי ל 2020

פליטה יומית ממוצעת:

פליטה יומית ממוצעת של פחמן שחור לפי סוג אנייה בקילוגרמים

מרץ, 2022