חוקרי ומשמרי המכון לארכיאולוגיה על שם זינמן באוניברסיטה סיימו פרוייקט יוצא דופן: הרכבת שלושה כדי ענק מהמאה ה-14 לפני הספירה. את הכדים המרופאים (מלאכת שחזור והרכבת כדי חרס) ניתן לראות בספריית האוניברסיטה. "למזלנו הגדול, כל החלקים נמצאו באותו החדר, מה שהקל עלינו את מלאכת הרפאות ועדיין, לא בכל יום יוצא להרכיב כדים בסדר גודל שכזה. אחרי תהליך דקדקני של שמונה חודשים, היה מרגש לראות את התוצאה הסופית ולהחזיר לחיים כד מלפני כ-3,500 שנים", אמר הרפא, רועי שפיר מבית הספר לארכיאולוגיה באוניברסיטה, שהרכיב את הכדים.

כדי החרס הענקיים, שבורים ומנותצים כמובן, נמצאו בחפירות בתל אסור, שנמצא סמוך למושב עין עירון, כבר לפני כ-11 שנים, במסגרת חפירה קהילתית שהוביל ד"ר שי בר בשיתוף תלמידי בית הספר של המועצה האזורית מנשה. בתל נמצאו עדויות ליישוב מלפני כ-2000 שנים, תקופת הברונזה התיכונה – המקבילה ל"תקופת האבות"  – ועד לתקופת ההלניסטית, שמסתיימת במאה הראשונה לפני הספירה. במסגרת החפירות של אוניברסיטה, נמצא במקום מרכז מנהלי מימי ממלכת ישראל, מימי המלך ירבעם השני מהמאה השמינית לפנה"ס.

כדי החרס שנמצאו תוארכו למאה ה-14 לפני הספירה בתקופת הברונזה המאוחרת. לדבריו של ד"ר בר, המבנה בו הם נמצאו שימש ככל הנראה תחנת מעבר לשיירות המצריות שנעו ממרכז השלטון שלהם ביפו לכיוון עמק יזרעאל ולמרכז השלטון המצרי בבית שאן.

גם כאשר החליטו החוקרים להתחיל בתהליך הרפאות (תהליך הרכבת חלקי הרכסים), הם לא שיערו שהכדים יהיו כל כך גדולים ומפוארים. לאור גודלם מעריכים החוקרים שהם נועדו לאחסון של תבואה או נוזלים כמו שמן ויין. לאחר עבודה ארוכה ומאומצת, הם הצליחו לרפא את הכדים העתיקים, שמוצגים כעת לראווה בספרייה של האוניברסיטה.

בספטמבר הקרוב יחזרו ד"ר בר וציוותו לחפור באתר בשיתוף תלמידי קהילת מנשה.