האוניברסיטה מרכינה את ראשה על מותו של פרופ' (אמריטוס) א.ב יהושע, דיקן הסטודנטים הראשון של האוניברסיטה וחבר סגל בחוג לספרות עברית והשוואתית. "האוניברסיטה מרכינה ראש עם מותו של פרופ' א.ב יהושע, מענקי הרוח של החברה הישראלית ואחד מעמודי התווך של האוניברסיטה. פרופ' יהושע, שהיה דיקן הסטודנטים הראשון שלנו, סלל את הדרך בה צעדנו לאורך השנים. הוא הדריך והאיר והיה שם תמיד עבורנו. תרומתו של א.ב יהושוע לתרבות הישראלית ולחברה הישראלית לא תסולא בפז. הוא ידע לעסוק בסיפורים האישיים ודרכם לספר את סיפורה של החברה הישראלית כולה. הוא היה ידיד ושותף לאורך שנים לפיתוח האוניברסיטה, וקולו יחסר לכולנו", אמר נשיא האוניברסיטה חיפה פרופ' רון רובין.

            פרופ' יהושע החל את דרכו באוניברסיטה בשנת 1970, הוא כיהן כדיקן הסטודנטים הראשון של האוניברסיטה בין השנים 1970-1973 והיה מייסדה של המכינה הקדם-אקדמית, שקלטה מתנדבים וסטודנטים יהודים שהגיעו ארצה בעקבות מלחמת ששת הימים. בשנת 1972 התמנה לחבר סגל בכיר במסלול אמן בחוג לספרות עברית והשוואתית, שם היה חבר סגל עד צאתו לגמלאות. עבודת ההוראה ארוכת השנים שלו הניבה פרשנויות מקוריות ליצירות של עגנון, של קפקא ואחרים, ומסות על ענייני ספרות ומוסר. פרופ' יהושע היה מהאמנים הראשונים שהצטרפו לאוניברסיטת חיפה במסלול אמן, והתרומה המשמעותית שלו, הן כמרצה עבור הסטודנטים והן לחוקרים ולחוקרות בחוג, תרמה להבנה של חשיבות מסלול זה.

            "פרופ' א.ב יהושע היה דמות מופת, איש רוח משכמו ומעלה, שהשאיר אחריו אין ספור טקסטים יקרי ערך, שהפכו לחלק מהמורשת התרבותית של מדינת ישראל. הוא היה דוגמא לתרומתו העצומה של איש רוח, שעוסק בצורה חסרת פניות בסוגיות המשמעותיות של החברה בה הוא חי, בכישרון בלתי נדלה, באנושיות ובחום השמור לסופרים הגדולים ביותר. פרופ' יהושע היה בין הראשונים שסלל את הדרך לשילובם של אנשי תרבות באקדמיה והדגים במשך שנים כיצד האקדמיה יכולה להתברך בשילוב הזה. אנחנו באוניברסיטת חיפה גאים להיות חלק ממורשתו של א.ב יהושע", אמר רקטור האוניברסיטה פרופ' גור אלרואי.

צילום: אריק בלטינשטר