נהג או נהגת צעירים בני 19 משתמשים בטלפון הנייד בזמן נהיגה במהירות של למעלה מ-80 קמ"ש יותר מ-250 פעמים בממוצע במהלך חודש, כך עולה ממחקר חדש שנערך באוניברסיטv בשיתוף עמותת "אור ירוק". עוד עולה מהמחקר כי הנהגים הצעירים משתמשים 270 פעמים בנייד בזמן נהיגה במהירות של בין 20 קמ"ש ל-80 קמ"ש. כמות הפעמים הגבוהה ביותר שהם משתמשים בנייד היא במהירות נמוכה מ-20 קמ"ש: 784 פעמים בממוצע בחודש. "במהירות נמוכה מ-20 קמ"ש הנהג לא תופס את השימוש בטלפון החכם כמסוכן, למרות ששימוש בטלפון במהירות זו מגדיל את ההסתברות לתאונת דרכים פי שלושה מנהיגה ללא שימוש בטלפון. דוגמא לכך הן ריבוי תאונות חצר, בהן רכב פוגע בילד בחצר הבית במהירות נמוכה, פגיעה שלעיתים קרובות קטלנית", אמר ד"ר ארז קיטה, מנכ"ל "אור ירוק" ואחד מעורכי המחקר.

השימוש בטלפונים ניידים עולה בקרב האוכלוסייה הכללית ובעיקר בקבוצות הגילאים 17 עד 24. הנהגים הצעירים חשופים לגירויים שונים בזמן הנהיגה כגון: שליחת מסרונים, קריאת דוא"ל, ניווט אלקטרוני, גלישה באינטרנט, הגורמים להיסח דעת בזמן נהיגה. לדברי החוקרים, אוכלוסיית הנהגים הצעירים מאופיינת הן כמשתמשים מאסיביים בטלפון החכם והן במעורבות יתר בתאונות דרכים, זאת בשל חוסר ניסיון ונטייה לקחת סיכונים בנהיגה. שילוב זה מעמיד אותם, כנהגים, ואת שאר משתמשי הדרך בסכנה ממשית למעורבות בתאונת דרכים.

במחקר הנוכחי שפורסם בכתב העת Accident Analysis & Prevention , ביקשו ד"ר קיטה, פרופ' גיל לוריא, ד"ר שני פינדק מהחוג לשירותי אנוש באוניברסיטה, ד"ר ציפי לוטן וד"ר גילה אלברט מהמכון טכנולוגי חולון לפתח מודל התערבות להפחתת השימוש בטלפון החכם בזמן נהיגה. במחקר השתתפו 103 נהגים צעירים (גיל ממוצע 19 שנה) הנמצאים לאחר תקופת הליווי, כלומר שלושה חודשים לפחות לאחר קבלת רישיון הנהיגה, שהתקינו בטלפונים שלהם אפליקציה שסופרת את מספר ההקלדות בטלפון החכם בזמן נהיגה. המשתתפים בניסוי, שנמשך ארבעה חודשים, חולקו לשתי קבוצות: קבוצת ביקורת וקבוצת ניסוי, כאשר הנהגים בקבוצת הניסוי עברו התערבות בה הם קיבלו פעם בשבוע, בסוף שבוע, הודעה אישית לנייד שלהם ובה סיכום נתוני השימוש שלהם בנייד בזמן נהיגה.

במחקר נמצא כי 60% מהשימוש בטלפון החכם בזמן נהיגה בקרב נהגים צעירים נעשה במהירות נמוכה מ 20 קמ"ש. נהגים צעירים משתמשים בטלפון החכם בזמן נהיגה במהירות של עד 20 קמ"ש בממוצע  של 784 נגיעות במסך בחודש, לעומת ממוצע חודשי של 270 נגיעות במהירות של 20 עד 80 קמ"ש, וממוצע חודשי של 252 נגיעות במהירות הגבוהה מ 80 קמ"ש.

מבחינת האפקטיביות של הניסוי, נמצא כי חלה ירידה של כ-54% בממוצע בשימוש בטלפון החכם בזמן נהיגה במהירות נמוכה בקרב אלה שעברו את התוכנית. בקרב הנהגים שלא השתתפו בניסוי (קבוצת הביקורת) לא חל שינוי בממוצע השימוש שלהם בטלפון הנייד בזמן נהיגה במהירות נמוכה. במהירויות גבוהות לא חל שינוי משמעותי בקרב שתי הקבוצות. "במהירות גבוהה תוכנית ההתערבות אינה יעילה היות שבמצב של מהירות גבוהה, מופעל מנגנון טבעי המתריע על הסכנה בגינו הנהג חווה את השימוש בטלפון החכם במהירות זו כסיכון לא רצוי. לעומת זאת, במהירות נמוכה, ההתערבות הצליחה, היות שהיא עוררה את מנגנון ההתאמה ההתנהגותי באופן מלאכותי, כך שהשימוש בטלפון החכם במהירות נמוכה נתפס כסיכון לא רצוי עבור הנחקרים. בעקבות ההתערבות, השימוש בטלפון החכם במהירות נמוכה נתפס כמסוכן", אמר ד"ר קיטה.

לדברי החוקרים, קיים קושי רב בהתמודדות עם תופעת השימוש המסוכן בטלפון החכם בנהיגה. ניסיונות להתמודד עם הנושא באמצעות טכנולוגיות שונות שמטרתן לסייע בידי הנהגים, לצמצם את היקפי השימוש בטלפון החכם בזמן נהיגה בדמות חסימת המקלדת, ושימוש בטלפון החכם באמצעות חיווי קולי, נתקלות בחוסר היענות מצד ציבור הנהגים, וגם ניסיונות מצד הממשלה להתמודד עם הבעיה הבטיחותית הזו באמצעות חקיקה אינם מצליחים. "לעומת זאת, דווקא ההתערבות שלנו הראתה שינוי משמעותי, בכל הקשור למהירות נמוכה. ייתכן שהעובדה שהנהגים נחשפו באופן פרטני לנתוני הנהיגה שלהם, יחד עם הסברים חוזרים על הסכנות שבשימוש בנייד גם במהירויות נמוכות, היא הדרך להפחית את ההתנהגות המסוכנת הזו", סיכמו החוקרים.

7.6.22