קנו לג'ירפות עוד זמן על כדור הארץ: שנה ששית ברציפות שחברות וחברי ארגון TiME גייסו מספיק כסף בעזרת מימון המונים לרכישת שטחים בעולם שיהפכו לשמורות טבע, ובכך יסייעו בהצלת המינים שחיים בהם ונמצאים בסכנת הכחדה חמורה. השטחים שירכשו השנה הם: 303 דונם ביער רוזווד הטרופי בבליז, ו-74 דונם במסאי מארה בקניה, שבהם חיים, בין היתר, קרנף שחור, נשר אפריקני, ג'ירף מסאי, אריה, פיל אפריקאי, יגואר, פומה, יגוארונדי, בז ציידים, טפיר בירדי – כולם מינים בסכנת הכחדה. "אני קורא לכל מי ששמירת טבע חשובה לו/ה ולכל מי ששינוי האקלים מטריד אותו/ה להצטרף אלינו. כל שקל שנתרם בשנה האחרונה הציל 3 מטר מרובע של יער בראשיתי ומנע פליטה של קילוגרמים רבים של פחמן לאטמוספירה. ביחד אנחנו יכולים למנוע הכחדה של מינים ובו בעת למנוע פליטה של גזי חממה", אמר פרופ' אורי שיינס מהאוניברסיטה, המייסד של "טיים".

            ארגון TiME (This is My Earth) הוקם ב-2015 על ידי פרופ' שיינס מהחוג לביולוגיה וסביבה של האוניברסיטה באורנים, שאליו הצטרף פרופ' אלון טל (היום חבר כנסת מטעם מפלגת כחול לבן), במטרה להאט את ההכחדה ההמונית הששית ולהלחם בהתחממות הגלובלית. בשנים האחרונות הציל הארגון 5 שטחים בברזיל, בליז, פרו (2), וקולומביה, ובכך עיכב את היכחדותם של מאות מיני יונקים, עופות, זוחלים, דו חיים, דגים וצמחים, ומנע פליטות של 176,000 טון פחמן לאטמוספירה – כמות שוות ערך לטביעת הפחמן של כ-20,000 ישראלים.

הרעיון מאחורי הארגון הוא פשוט: בכל שנה ועדה מדעית המורכבת ממדעניות ומדענים מכל העולם בוחרת שלושה שטחים שמוגדרים כ-Biodiversity Hotspots (שטחים בעלי מגוון אדיר של חי וצומח שנמצאים בסכנת הכחדה חמורה), והארגון, שמופעל כולו על ידי מתנדבים ומתנדבות, מתחיל בקמפיין גיוס המונים. ניתן לתמוך בקמפיין החל מדולר אחד כדי לאפשר לכל אדם בכל גיל ומכל מקום בעולם לקחת חלק פעיל בהצלת כדור הארץ. לכל תומכ/ת ניתן קול שווה לבחור בשטח המודעף עליו/ה, והשטח שזוכה במרבית הקולות נרכש, הופך לשמורת טבע, ונמסר לידי ארגון שימור סביבה מקומי כדי להמנע מ"קולוניאליזם ירוק". TiME, שמונה כיום למעלה מ-6,000 תומכים ותומכות מכל העולם, מופעל על ידי מתנדבים ומתנדבות, וכך מוודאים ש-100% מהתרומות מגיעות ליעד של רכישת השטחים ושמירתם.

השנה תרומה נדיבה של זוג ישראלים, בנוסף למאות התרומות הנוספות שגויסו, מאפשרים לארגון לרכוש שני שטחים: 303 דונם ביער רוזווד הטרופי בבליז שמהווה בית ל-337 מיני ציפורים, 20 מיני דגים, 93 מיני יונקים, ו-92 מיני זוחלים, מאות מיני צמחים. האזור מאוים מפעילות לא חוקית כמו ציד ציפורים, כריתת עצים נרחבת וביזת חורבות המאיה – שצאציהם מרכיבים כ-69% מאוכלוסיית המקום – שכבר פגעה בו. בין המינים שינצלו בשטח זה ניתן למצוא פומה, יגוארינדי, קוף עכביש וטפיר בירדי.

השטח השני שיירכש הם 74 דונם במסאי מארה בקניה – האזור בו נמצאים הכי הרבה בעלי חיים בקניה, בין היתר בזכות מקורות המים, הצמחייה באזור, והעובדה שהוא משמש מסדרון מעבר למקורות מים ושטחי מזון ורבייה סמוכים. חלוקת האזור לחלקות פרטיות צמצמה את שטחי המחייה של בעלי החיים באזור בכ-58%, ואת אוכלוסיית הגי'רפות, התאואים וחזירי היבלות ב- 73%–88%. בין המינים שינצלו בזכות פעילות הארגון באזור זה ניתן למצוא את הקרנף שחור, נשר אפריקני, ג'ירף מסאי, אריה ופיל אפריקאי.

            "כפי שציינו כשיצאנו לדרך, 2.3% משטח כדור הארץ מוגדר כ'אזור חם' שבו מגוון ביולוגי עשיר של מיני בעלי חיים וצמחים שנמצאים בסכנת הכחדה ולכן גם השטחים הקטנים יחסית שאנחנו רוכשים יכולים לתרום תרומה משמעותית להגנה על מינים רבים, ולמלחמה בהתחממות הגלובלית. כבר שנה ששית שאנחנו מוכיחים שהשיטה הזאת, שבתחילה נתפסה כנאיבית, עובדת ומצליחה לשנות מציאות שעל פי כל תחזית – אפילו האופטימית ביותר – היא די עגומה. אני מזמין עוד א.נשים להצטרף אלינו ובקלות ובנוחות לקחת חלק פעיל בהצלת העתיד שלנו על פני כדור הארץ", סיכם פרופ' שיינס.

צילום:Ya’axché Conservation Trust

7.3.22