שיעור הנשים שדיווחו על תופעות לוואי לאחר קבלת מנת החיסון הראשונה, השניה או השלישית של חברת פייזר גבוהה כמעט פי שניים (1.9) לעומת הגברים. כך עולה ממחקר חדש שנערך בבית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטה ופורסם בכתב העת Vaccines. "לא ידוע לנו מה המנגנון, אבל יתכן שזה קשור להבדלים בין המערכת החיסונית או בהתייחסות לתופעות לוואי בין המינים. אחת הסברות היא שהמערכת החיסונית של נשים מגיבה יותר לגירויים חיצונים מאשר מערכת החיסון של הגברים",  אמר פרופ' מנפרד גרין עורך הראשי של המחקר.

החיסונים של חברת  פייזר מבוססים על הזרקה  חומצת גרעין (mRNA), שמקודד את אחד החלבונים של הנגיף, כדי לגרום להתפתחות נוגדנים ולהקנות הגנה נגד המחלה. לעתים, החיסון מלווה במספר תופעות לוואי הבאות לידי ביטוי בין היתר בכאב באזור החיסון ובכל היד, חום, חולשה, עייפות, נימול באזורים שונים. במחקר הנוכחי ביקשו פרופ' גרין מבית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטה, ד"ר דורית ניצן מנהלת חירום אזור אירופה בארגון הבריאות העולמי, ד"ר ראניה עבדאללה,ד"ר ויקטוריה פייר מבית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטה, ד"ר אבי מגיד ממכלת עמק יזרעאל, ד"ר נטע חגי מבית חולים רמב"ם, ד"ר אמיליה אניס ממשרד הבריאות, לבדוק את ההבדל בין גברים לנשים בדיווח והופעת תופעות הלוואי לאחר קבלת החיסון של פייזר בישראל. במחקר נאספו נתונים מארבעה מקורות שונים: דיווחים שנמסרו למשרד הבריאות על תופעות לוואי מאנשים מעל גיל 16 שנים בתקופה שבין דצמבר 2019 עד יוני 2021, סקר בקרב 923 משתתפים מעל גיל 30 שנים במהלך חודש יוני 2021, ושני סקרים נוספים בהשתתפות 560 משתתפים במקומות עבודה בגלאים 20-65 שנים במהלך חודש ספטמבר 2021.

מתוצאות המחקר עולה כי הדיווח על תופעות לוואי לאחר קבלת המנה הראשונה, השניה והשלישית היה גבוה פי 1.9 אצל נשים לעומת גברים. תופעות הלוואי המשמעותיות ביותר נרשמו בקרב כל המשתתפים לאחר החיסון השני. תופעות הלוואי היו קלות וכללו כאב באזור החיסון, עלית חום הגוף, כאב ראש, חולשה ונימול ביד.

מניתוח התוצאות עולה כי שיעור הנשים שדיווחו על כאבים בכל היד לאחר קבלת החיסונים היה גבוה פי 7 משיעור הגברים לאחר החיסון הראשון, גבוה פי 4.2 לאחר החיסון השני ואחוז הנשים שסבלו מתופעת לוואי זו לאחר החיסון השלישי היה גבוה פי 4.1. שיעור הנשים שסבל מחולשה לאחר המנה הראשונה היה גבוה פי 30 לעומת הגברים, גבוה פי 2.6 לאחר המנה השניה ומספר הנשים שדיווחו על חולשה לאחר המנה השלישית היה גבוה פי 1.6 לעומת הגברים. תופעת לווי נוספת שנבדקה במחקר היא כאבי ראש. אחוז הנשים שסבלו מתופעה זו לאחר קבלת המנה הראשונה היה גבוה פי 9 לעומת הגברים, לאחר קבלת המנה השניה אחוז הנשים שסבלו מכאבי ראש היה גבוה פי 3.2 ולאחר המנה השלישית מספרן היה גבוה פי 2.45.

 13.2.22