אוגרים דגנים ושותים בירה: עדות ראשונה במזרח הקדום לצריכת בירה בתוך יישוב, באתר הכלקוליתי תל צף שגילו  כ-7200 שנים. "אל העדויות שמצאנו עד היום ל"עושר" שאפיין את תושבי תל צף, שמתבטא באגירת תוצרת חקלאית ובמיוחד דגניים בהיקפים גדולים, מתווספת כיום גם עדות לייצור וצריכה של אלכוהול – בירה שעשויה מדגניים. ניתן לדמיין כיצד החברה המתגבשת של צף מקיימת אירועים גדולים  בהן צורכים מזון וכמויות בירה גדולות בהקשר חברתי – ולא רק בהקשר טקסי", אמר פרופ' דני רוזנברג ממכון זינמן לארכיאולוגיה באוניברסיטה, שהוביל את המחקר יחד עם חוקרות וחוקרים מאוניברסיטת סטנפורד והמכון הגרמני בברלין.

            העדות הקדומה ביותר של צריכת בירה נמצאה באתר הקבורה הנאטופי שבמערת רקפת שבכרמל, מלפני כ-14 אלף שנים. במחקר שפורסם בשנת 2014, מצאו החוקרים מהאוניברסיטה את העדויות לצריכת בירה – אלכוהול שהותסס מדגנים – בהקשר של טקסי הקבורה הנטופים. לדבריו של פרופ' רוזנברג, שהיה שותף גם למחקר הזה, מאז אותו גילוי של צריכת בירה בתקופה הנטופית, העדויות לצריכת בירה בלבנט היא פרגמנטרית מאד וכמעט אינה קיימת (אבל תהפוך לנפוצה מאד במצרים ובמסופוטמיה כמה מאות שנים אחר כך).

            היישוב הכלקוליתי בתל צף, ששגשג בתקופה הכלקוליתית שלפני 7200 שנים בעמק הירדן, היה ישוב גדול מאד וחיו בו מאות בני אדם. ייחודו של תל צף בכך שהוא אחד היישובים הבודדים באזורנו מתקופה זו, תקופת מעבר בין חברות חקלאיות שאכלסו כפרים שלרוב לא היו גדולים ובין חברות בהם ניתן לראות את ניצני המעבר לחברות עירוניות. עד היום מצאו החוקרים עדויות שהישוב שגשג בצורה יוצאת דופן במשך כמה מאות שנים שבמהלכן תושביו אגרו תוצרת חקלאית בהיקפים יוצאי דופן ואף קשרו קשרי מסחר ענפים עם אזורים המרוחקים מאות רבות של קילומטרים ממנו, עם אתרים במצרים, ירדן, סוריה ועירק ואף אנטוליה ומעבר לכך.

            במחקר הנוכחי בחנו החוקרים במחקר מיקרוסקופי גרגירי עמילן של חיטה ושעורה שנמצאו בכלי חרס שונים בתל צף, ובהן מסננות, ומצאו כי הגרגירים עברו שינוי מולקולריים בתהליך הפרמנטציה שמעידים שהם עברו למעשה תהליך של התססה וייצור בירה עתיקה. לדברי החוקרים, העדויות לקיומה של מערכת חברתית וכלכלית יציבה בתל צף מתקשרת היטב עם העדויות על ייצור אלכוהול. "קיומה של מערכת כזו תלוי לא פעם ב'תחזוקה שוטפת', ששילבה לא פעם גם צריכת אלכוהול מוגברת", אמרו החוקרים.

לדבריהם, ייצור וצריכת הבירה לא נפסקה לאחר התקופה הנאטופית, בה חיו חברות של ציידים לקטים שהחלו לשבת ישיבת קבע ולעסוק בחקלאות ראשונית, ובוודאי שלא צצה בין רגע בתקופת הברונזה, של ממלכות המזרח הקדום. הם מסבירים את התגלית החדשה שלהם דווקא בתל צף בתנאי השימור המצוינים בתל צף, שמאפשרים לחומרים אורגניים שונים להשתמר בצורה יוצרת דופן, וגם בכך שזו בדיוק סוג העדות שהם מחפשים: זיהוי מאפייני הקולינריה באתר כחלק מהפרויקט שלהם המתמקד בהתבססות של הדיאטה הים תיכונית באזור לפני כ-8000 עד 7000 שנים. "קשה לדעת כרגע האם הבירה שאת שרידי תהליך הייצור שלה אנחנו מזהים בתל צף צרכו באופן יומיומי או דווקא באירועים חברתיים גדולים, בהן השתתפו כל חברי הקהילה או מרביתם, אבל הצטברות העדויות מהחפירות באתר המעידות על עושר ושגשוג יוצאי דופן, נקשרים עכשיו גם לייצור ושתית בירה ואנחנו מקווים שבעתיד הקרוב, כשנצליח לבודד עדויות נוספות לייצור של בירה באתר ובאתרים אחרים, נוכל לעמוד יותר מקרוב על התפקיד של אלכוהול בחברות קדומות ובמיוחד אלה, כמו הקהילה שחייה בתל צף, שעמדו בפני שינויים מהותיים בארגון החברתי שלהם שהופך להיות מורכב יותר ויותר" אמר פרופ' רוזנברג.

21.12.21