הישג יוצא דופן לצוות מחקר של האוניברסיטה, בשיתוף אוניברסיטאות פרינסטון, גטינגן, רוהר-בוכום, ותל אביב: טלסקופ החלל האבל יעמוד לרשותם בניסיון ראשון מסוגו להביט ולתאר את הסביבה הקרובה של חור שחור במרחק של שעות אור ספורות מהחור השחור.  "זה יהיה בעצם המיפוי המדויק הרחב ביותר מבחינה ספקטרלית של סביבת החור השחור. נקודת המבט הייחודית הזו על הסביבה הקרובה ביותר של חורים שחורים תסייע לנו להבין באיזה אופן חורים שחורים בולעים אל קרבם חומר נוסף, וכיצד הם גדלים עם הזמן", אמר פרופ' דורון שלוש, מהמרכז לפיזיקה תיאורטית ואסטרופיזיקה באוניברסיטה שעומד בראש קבוצת המחקר.

מאות קבוצות מחקר מגישות כל שנה בקשה לשימוש בטלסקופ החלל האבל, היחיד שיכול להביט אל מעמקי החלל באמצעים טכנולוגיים מתקדמים, אולם רק כ-10% מזמן התצפית המבוקש מאושר, והן מצליחות לזכות בשעות המחקר היקרות.

הצוות שבראשו עומד פרופ' שלוש מאוניברסיטה ביקש להביט בפעם הראשונה בקרינה האולטרה סגולה והאינפרא אדומה הנפלטת מהאזורים הקרובים – והעדין נראים – של החור השחור בגלקסיה Mrk 279 שנמצאת במרחק מאות מיליוני שנות אור מכדור הארץ. חורים שחורים הם שיירים של כוכבים עתיקים שהגיעו לסוף דרכם וקרסו לתוך עצמם וגירסאות מאד מסיביות שלהם נמצאות, על פי הערכות החוקרים, במרכזן של רוב  הגלקסיות ביקום. המסה של חורים שחורים יכולה להגיע למיליארדי מסות השמש, המרוכזת בנפח קטן מאוד, מה שהופך את כוח הכבידה לכה עז, עד ששום דבר לא יכול "לברוח" ממנו, לרבות אור.

על פי המודלים של החוקרים, סביב כל חור שחור, שבולע חומר מסביבתו, נמצאת "דיסקת ספיחה", אזור של ענני גזים שנעים במהירויות עצומות ופולטות אור בעוצמה. הבנת ההתנהגות של דיסקת הספיחה חיונית להבנת החורים השחורים, בין היתר לשאלה האם הם "בולעים" חומר נוסף וגדלים עם הזמן, ובאיזה קצב הדבר קורה. במחקר קודם של פרופ' שלוש, הם הביטו בדיסקת הספיחה של Mrk 279 באמצעים מתקדמים פחות מאלה של ההאבל ולמרחק של מספר ימי אור – המרחק שעובר אור במספר ימים – מהחור השחור. במחקר הנוכחי מקווים החוקרים להתקרב למרחק של שעות אור ספורות מהחור השחור וכך לקבל תמונה טובה ומדוייקת יותר של דיסקת הספיחה ושל ההתנהגות שלה.

"בתהליך ספיחת החומרים, הגז מתחמם וניתן למדוד אותו. בעזרת מדידות של גלי אולטרה סגול ואולטרה אדום נוכל לקבל את התמונה המדוייקת ביותר של הסביבה הקרובה של החור השחור.  מטרת המחקר שלנו היא למפות בעזרת קרינה בתחום האולטרה סגול, האופטי, והאינפרא אדום אזורים שטרם נחקרו מסביב לחור שחור במרכזה של גלקסיה, וזאת באמצעות טלסקופ החלל האבל, שהוא היחיד בעל יכולות צילום כאלה", אמר פרופ' שלוש.

16.12.21