הסנפירתן הנודד… חוקרי בית הספר למדעי הים ע"ש ליאון צ'רני באוניברסיטה קיבלו איתות מפתיע במיוחד: הכריש "חגי" נמצא באזור האי סיציליה. "זוהי התנועה הרחוקה ביותר שתועדה עד כה בים התיכון של כריש מסוג  סנפירתן. כרישים שתייגנו כאן בארץ הגיעו לקפריסין ולמצרים, אבל אף פעם לא הייתה לנו עדות למסע ארוך עד לאיטליה. אוכלוסיית הסנפירתנים נמצאת בסכנת הכחדה בים התיכון והמידע החדש חשוב לפעולות השמירה עליה", אמר ד"ר אביעד שיינין, ראש תחום טורפי העל בתחנת מוריס קאהן לחקר הים של האוניברסיטה.

חוקרי תחנת מוריס קאהן לחקר הים התיכון של בית הספר למדעי הים ע"ש ליאון צ'רני באוניברסיטה מקיימים זו העונה השביעית מעקב ותיוג אחר כרישים בתקופה זו של השנה. במסגרת המחקר האקולוגי ארוך הטווח על אוכלוסיות הכרישים, מודדים החוקרים את ה-DNA, מדדי דם, חברת החיידקים שלהם, מצב רבייתי ועוד, כאשר חלק מהכרישים מתויגים בתג אקוסטי מיוחד המאפשר לחוקרים לבחון את תנועתם לאורך החופים השונים.

בחודש מאי שעבר תייגו החוקרים את "חגי" עם תג לוויני והוא עזב את חדרה ב-14.5.2021. לדבריו של ד"ר שיינין, מלבד נתוני המחקר שלהם, יש מעט מאוד מידע על תנועת הסנפיתרנים בים התיכון. על פי התיוג שלהם עד כה הם ראו שהכרישים הגיעו לקפריסין או מצרים, והופתעו  לראות את "חגי" מגיע עד סיציליה. מכיוון שכעת החוקרים יודעים שהסנפירתנים מגיעים לפחות עד איטליה, מאמצי השימור של המין יחייבו התייחסות לנושאי חקיקה, אכיפה וכד' במספר רחב יותר של ארצות.

16.11.21

קרדיט צילום: חגי נתיב