צריכה מוגברת של מזון מעובד הכולל תוספים (מזון אולטרה מעובד) מעלה את הסיכוי –לפתח יתר לחץ דם ועודף שומנים בדם בקרב כלל האוכלוסייה ולהתפתחות דלקת בקרב האוכלוסייה שסובלת ממחלת כבד שומני לא אלכוהולי, כך עולה ממחקר חדש בהובלת חוקרות מהאוניברסיטה. "צריכה גבוהה של מזון מעובד בקרב אוכלוסייה הסובלת מכבד שומני קשורה להחמרה של המחלה, במיוחד בקרב מעשנים", אמרה הדוקטורנטית דנה איבנקובסקי-וכקמן מבית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטה, מעורכות המחקר.

כבד שומני שאינו על רקע של צריכת אלכוהול, הניכר בעיקר באנשים עם עודף משקל, סוכרת ו/ או תזונה לא בריאה, הינו מחלת הכבד השכיחה ביותר בעולם, עם המצאות של כ 30% בישראל בקרב אוכלוסייה כללית בוגרת. זוהי מחלת כבד שנובעת ברובה מתזונה לא בריאה וחוסר פעילות גופנית והשמנה, ומאידך, וניתנת לטיפול על ידי שינוי אורחות חיים.  

מזון אולטרה מעובד מאופיין לעיתים קרובות באיכות תזונתית נמוכה מחד וצפיפות אנרגיה גבוהה מאידך. זהו מזון שמגיע באריזה סגורה ומכיל תוספים שונים שמטרתם לשפר את טעם המוצר או להאריך את חיי המדף שלו. בין החומרים הללו נמנים סוכרים, שמנים ושומנים שונים וביניהם שמן דקלים (שהוא שומן רווי), מלח, נוגדי חמצון, מייצבים וחומרים משמרים. להבדיל, מזון מעובד הוא מזון שעבר תהליך עיבוד כמו חימום או בישול, אך שלא הוספו לו חומרים תעשייתיים.  "במחקרים שנערכו בעבר נמצא כי צריכה גבוהה של מזון אולטרא מעובד קשורה עם תמותה ותחלואה כרונית אך לא נחקרה בנוגע למחלת כבד שומני", אמרו החוקרות. במחקר הנוכחי ביקשו פרופ' שירה זלבר-שגיא ראש בית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטה, הדוקטורנטית דנה איבנקובסקי-וכקמן מבית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטה, פרופ' רויטל קריב , פרופ' אורן שיבולת , ד"ר נעמי פליס-איסקוב, ד"ר מוריאל ווב, מהמרכז הרפואי תל-אביב ופרופ' איתי בנטוב מאוניברסיטת וושינגטון, לבדוק את הקשר בין צריכת מזון אולטרא מעובד לתסמונת המטאבולית, מחלת כבד שומני ונזק כבדי. במחקר שפורסם בכתב העת Liver International השתתפו 789 נבדקים גברים ונשים כאשר 39% מהם אובחנו עם כבד שומני.  

מתוצאות המחקר עולה כי לאנשים שצורכים צריכה גבוהה של מזון אולטרה מעובד יש סיכוי גבוה של  פי כ 1.5 לסבול מיתר לחץ דם, היפר-טריגליצרידמיה (עודף שומנים בדם) ושתהיה להם רמה נמוכה של ה"כולסטרול הטוב" (HDL). בנוסף, צריכה גבוהה של מזון אולטרה מעובד מעלה בכמעט פי שניים את הסיכוי להיות עם תסמונת מטבולית ומרכיביה (צירוף של לפחות שלושה תסמינים מהבאים: סוכר גבוה, השמנה בטנית, רמות גבוהות של שומנים בדם, יתר לחץ דם, כולסטרול טוב נמוך). "תוצאות המחקר מתווספות למחקרים נוספים שנערכו בעבר בהם נמצא כי קיים קשור בין מזון אולטרה מעובד להשמנה ולהתפתחות של  סרטן,  סוכרת ומחלות לב. התוצאות מחזקות את חשיבות הצריכה של מזון ביתי ומזונות שאינם מעובדים או מעובדים באופן מינימלי כמו: ירקות, פירות, גרעינים, אגוזים, קטניות, מוצרי חלב לא ממותקים, דגים, עוף, בשר בקר לא מעובד", אמרה פרופ' זלבר שגיא.

בקרב אנשים עם כבד שומני נמצא כי צריכת מזון אולטרה מעובד קשור עם סיכוי של פי 1.89 להיות עם סמנים בדם המרמזים על כבד שומני דלקתי (מצב חמור יותר של כבד שומני) ופי 2.26 יותר סיכוי להיות עם לחץ דם גבוה. בנוסף, בקרב חולי כבד שומני מעשנים, צריכה גבוהה של מזון אולטרה מעובד קשורה עם סיכוי של פי 3.5 להיות עם סמנים המרמזים על נוכחות  צלקת כבדית (פיברוזיס).

            "כדאי להפחית צריכה של אותם מזונות ומשקאות המגיעים מוכנים לאכילה באריזות ובניהם גם מאפים ארוזים, חטיפים למיניהם, מעדני חלב ממותקים וכמובן בשר מעובד ושתייה מתוקה. להבדיל, חשוב וכדאי לקנות מזונות טריים, לבשל בבית וכמובן להרבות בירקות, פירות, קטניות ודגנים מלאים. סגנון אכילה כזה הינו טוב הן לבריאות הכבד והן לבריאות כללית", סיכמה פרופ' זלבר-שגיא.

24.10.21