האם צפייה בחדשות יכולה להשפיע לאנשים בריאים לפתח יתר לחץ דם? מחקר חדש שנערך באוניברסיטה ופורסם בכתב העת Journal of Hypertension מצא עדויות לכך שחשיפה של אנשים צעירים בריאים בעלי מדדי לחץ דם מעט גבוהים מהנורמה למראות לא נעימים כמו צפייה בתמונות הרס או אנשים מתים גורמת לשינויים קיצוניים בלחץ הדם, שעלולים להשפיע על התפתחות מחלת יתר לחץ דם בגיל מאוחר יותר. "ממצאי המחקר מעידים על כך שייתכן שישנם אנשים שנחשבים בריאים מבחינת מדדי לחץ דם בגיל צעיר, אבל הם למעשה נמצאים בקבוצת סיכון. למרות שלחץ דם בגיל מבוגר מהווה גורם סיכון משמעותי למוות מוקדם, אין כמעט בדיקות בגילאים צעירים על מנת לזהות גורמים שיכולים לגרום לנו לפתח את המחלה", אמרה פרופ' הדס אוקון-זינגר, ראש החוג למדע הקוגניציה באוניברסיטה ואחת מעורכות המחקר.

כיום, בחברה המערבית, כמחצית מהאוכלוסייה מעל גיל 55 סובלת מיתר לחץ דם אשר מהווה גורם סיכון עיקרי למוות מוקדם. יתר לחץ דם עשוי להוביל להתקפי לב, שבץ מוחי ודמנציה. לדברי החוקרים, למרות מצב זה, יש מעט מאוד מחקר וידע לגבי גורמי סיכון בקרב צעירים ובריאים שעלולים להוביל למחלת יתר לחץ דם בגיל מבוגר.

במחקר הנוכחי ביקשו החוקרות ד"ר אביגיל וינר ופרופ' אוקון-זינגר מבית הספר למדעי הפסיכולוגיה באוניברסיטה יחד עם ד"ר פבל גולדשטיין מבית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטה וד"ר קרן דואניס-ברק מהמרכז הרפואי שמיר – אסף הרופא, לבדוק את השפעתם של גירויים מוטוריים וגירויים רגשיים על מצב לחץ הדם של אנשים צעירים ובריאים שמדדי לחץ הדם שלהם במנוחה מצביעים על היותם בסיכון לפתח יתר לחץ דם בהמשך החיים. במחקר השתתפו 107 נחקרים בגילאים 20-30, מחציתם בעלי לחץ דם תקין במנוחה ומחציתם בעלי לחץ דם מעט גבוה מהנורמה – אולם כזה הנחשב כיום כתקין. "למעשה מדובר באנשים שמדדי לחץ הדם שלהם במנוחה נחשבים תקינים על פי הנורמות המקובלות כיום. עם זאת, מבדיקות לחץ הדם שביצענו להם במנוחה זיהינו שמדדי לחץ הדם שלהם נמצאו ברמה הגבוהה של הנורמה", אמרו החוקרות.

הנבדקים קיבלו שתי משימות בהן השתתפו 50 ו-57 נבדקים בהתאמה: האחת מוטורית – לחיצה על מכשיר קפיצי לתרגול כף היד, השנייה רגשית – התבוננות פאסיבית בתמונות לא נעימות כגון: גופות של אנשים, תאונות שונות, בעלי חיים מאיימים. החוקרים בדקו את לחץ הדם בטכניקה חדשנית, המאפשרת מדידה רציפה של לחץ הדם בעזרת התקן המולבש על האצבע בכף היד ועל ידי ניתוח שפיתחו המאפשר בחינה של תגובת לחץ הדם באופן רציף.

מתוצאות המחקר עולה, כי האנשים בקבוצת הסיכון הראו תגובות קיצוניות במדדי לחץ הדם הן במטלה המוטורית והן במטלה הרגשית – בהשוואה לנבדקים בעלי לחץ דם תקין.  "ייתכן שהממצאים שלנו מלמדים על כך שאנשים שנמצאים בקבוצת סיכון לפתח מחלת יתר לחץ דם בגיל מבוגר, מגיבים כל הזמן באופן קיצוני יותר כאשר נחשפים לאירועים רגשיים – כולל כאלה שאנחנו נתקלים בהם ביום-יום, אפילו כמו למשל צפייה בחדשות. אם כך המצב, סיוע בויסות הרגשי עשוי למנוע את התפתחות המחלה בקרב אנשים אלה", אמרה ד"ר וינר.

22.6.21