ברוכים הבאים: מחקר חדש שבחן בפעם הראשונה את ההרכב הגנטי של עקרבים מהסוג עקרב-חול בישראל גילה שלושה מינים חדשים, שעיקר תפוצתם בנגב ובערבה. כך עולה ממחקר חדש שנערך בחוג לביולוגיה וסביבה בקמפוס אורנים באוניברסיטה בשיתוף המוזיאון הלאומי האמריקאי למדע ופורסם בכתב העת Bulletin of the American Museum of Natural History.  "עד היום, השתמשו חוקרים בכלים מורפולוגיים בלבד, המתבססים על התבוננות ואיפיון תכונות מבניות חיצוניות שונות של גוף העקרב, שיטה שגרמה לפולמוס רחב בין החוקרים. המחקר שלנו הוא הראשון בו נעשה שימוש גם בריצופי DNA גרעיני ומיטוכונדריאלי בכוונה לבאר את הסיסטמטיקה של בני הסוג עקרב-חול באזורנו. בזכות שילובם של שני כלי המחקר, תיארנו שלושה מינים חדשים של עקרב-חול", אמר ד"ר ערן גפן מהאוניברסיטה, מעורכי המחקר.

הסוג עקרב-חול נפוץ לרוחב היבשות אפריקה ואסיה. באפריקה, תפוצתו נפרסת מסנגל ומרוקו במערב עד מצרים וסומליה במזרח. באסיה תפוצתו נפרסת מחצי האי סיני וישראל אל מדבר סוריה, טורקיה חצי האי ערב, עירק ואיראן. בשנות השבעים ובתחילת שונות השמונים נערך המחקר האחרון אשר עשה סדר במיון העקרבים בגבולות ישראל (אשר כללו את חצי האי סיני) תוך שימוש בכלים מורפולוגיים בלבד – כלומר, התבוננות בצורה החיצונית של העקרב. המחקר מיין את עקרבי החול למינים הבאים: עקרב-חול יטבתה לאורך עמק הערבה, עקרב-חול סיני בצפון מערב חצי האי סיני, עקרב-חול דק לסת בחלקן הדרומי של חולות מישור החוף, בחולות מישור ימין בצפון מזרח הנגב ובחולות דרום מערב חצי האי סיני ועקרב-חול ניצני בגוש חולות חלוצה.

במחקר הנוכחי ביקשו תלמיד המחקר שלמה קאין מהחוג לביולוגיה אבולוציונית וסביבתית באוניברסיטה חיפה וד"ר ערן גפן מהחוג לביולוגיה וסביבה בקמפוס אורנים של האוניברסיטה, יחד עם פרופ' לורנזו פרנדיני אוצר העכבישניים במוזיאון הלאומי האמריקאי למדע בניו יורק, לבחון לראשונה את המיון הקיים של העקרבים בסוג עקרב-חול לא רק על סמך צורתו החיצונית של העקרב, אלא גם בעזרת בדיקה מולקולארית של דמיון ברצפים של מקטעי  DNA .

לאחר סקר מקיף של אוכלוסיות העקרב-חול בישראל ובמדינות השכנות, שנעשה בעיקר בלילות החמים והחשוכים בעזרת תאורה אולטרה סגולה, בחנו החוקרים לא פחות מ-400 עקרבים.

הבדיקה החדשה גילתה כי אוכלסיית עקרבי החול הישראלית מנה למעשה שלושה מינים חדשים, שלא היו ידועים עד כה. שלושת המינים זכו בשמות חדשים, שניים על שם שניים מחוקרי העקרבים החשובים שפעלו בישראל:

עקרב-חול אמיתי שתפוצתו בצפון מזרח-הנגב, שנקרא על שמו של פנחס (פיניה) אמתי, מחשובי חוקרי העקרבים בישראל; עקרב-חול לוי, על שם ד"ר גרשום לוי ז"ל, אוצר אוסף העכבישנים הלאומי ומחשובי חוקרי העבישניים במזרח התיכון, שתפוצתו בחלקן הדרומי של חולות חלוצה וצפון מערב חצי האי סיני; ועקרב-חול ערבה, שנקרא בפשטות על שם מקום תפוצתו העיקרית: בדיונות חול בצפון ובדרום עמק הערבה. עוד עולה כי עקרב-חול סיני  ועקרב-חול דק לסת שתוארו בעבר כמינים מקומיים אינם נמצאים בשטח המדינה, ולמעשה תפוצתם מוגבלת יותר (תוניסיה ואלג'יריה לאחד, מצרים, חצי האי סיני וסודן בעבור השני, בהתאמה).

"מציאת המינים החדשים הובילו לעדכון מפות התפוצה של הסוג עקרב-חול באזור כולו ומשמשים דוגמא נוספת למגוון הגבוה הקיים בישראל כתוצאה מהיותה גשר בן יבשתי", אמרו החוקרים.

22.6.21

קרדיט צילום – שלמה קאין