כך עולה ממחקר בינלאומי חדש שנערך בבית הספר לבריאות הציבור, בשיתוף אוניברסיטת קולורדו וחברת קליאקסה: כדי לסבול פחות מכאבים כרוניים כדאי לוותר על רגשות שליליים ולהיות פחות עייפים. "במחקר הנוכחי פיתחנו מודל חדש המנבא את הכאב העתידי של אנשים הסובלים מכאב כרוני וזאת בעזרת הרגשות שחוו. המודל מתבסס על שילוב בין רגשות שלילים ועייפות. אנשים עם רמות גבוהות של עייפות ורגשות שלילים הם אלה שדיווחו על רמות כאב גדולות יותר. השילוב בין השניים ניבא בצורה המיטבית ביותר את הכאב העתידי", אמר ד"ר פבל גולדשטיין מעורכי המחקר.

כאבים כרוניים הם כאבים מתפתחים הפוגעים ב- 19-37% מהאוכלוסייה הבוגרת בעולם. כאבים אלו נגרמים מסיבות רבות ובמקרים רבים למוח האדם יש תפקיד מרכזי בהרגשת הכאב. "הכאב הוא מאין מערכת אזעקה שנותנת התראה כי קיימת תקלה בגוף. עם זאת, באופן שכיח אצל אנשים הסובלים מכאבים כרוניים המערכת נותנת התרעת שווא. אנחנו מרגישים כאב אבל בפועל אין נזק בגוף שמפעיל את מערכת הכאב. אנחנו יודעים להגיד היום שהפחד מכאב הוא אחד המנבאים הברורים לכאב כרוני ומעורבים בו הרבה אלמנטים פסיכולוגים ורגשיים", הסביר ד"ר גולדשטיין.  במחקרים שנערכו בעבר נמצא כי אזורים שונים בגוף מתואמים לרגשות שונים: כעס – מתבטא בחלק גוף עליון ראש חזה וידיים. פחד – לב וחזה, בושה – אזור העיניים.

במחקר הנוכחי שפורסם בכתב העת  Neurotherapeutics, ביקש ד"ר גולדשטיין מבית הספר לבריאות הציבור יחד עם קבוצת חוקרים מאוניברסיטת קולרדו בארצות הברית, לבדוק את הקשר בין רגשות וכאבים כרוניים. 65 נבדקים שסובלים מכאבים כרוניים בגב התחתון דרגו את הרגשות שחוו כתוצאה מהכאב והתבקשו לסמן באפליקציה שפותחה ע"י החוקרים את האזור בגוף בו הם חוו את הרגש. כעבור שבועיים דיווחו הנבדקים על רמת הכאב שלהם.

מתוצאות המחקר עולה כי ככל שאנשים הסובלים מכאבים כרוניים חווים פחות רגשות שליליים ופחות עייפים רמת הכאב שלהם תרד. "הממצאים שלנו מדגישים את הקשר החשוב שבין חווית רגשות, עייפות וכאב כרוני. יתר על כן, המודל שלנו שמתבסס על למידת מכונה, מהווה פוטנציאל  לפיתוח כלי של בינה מלאכותית, פשוט, זול ונגיש, שבעזרתו ניתן לעשות ניבוי לרמת הכאב העתידי של אנשים הסובלים מכאבים כרוניים", אמר ד"ר גולדשטיין.

לדבריו, בעזרת כלי ידידותי וחדשני אנשים הסובלים מכאבים כרוניים יוכלו לתעד ולעקוב אחר הקשר בין הכאב הכרוני אותו הם חשים למצב הרגשי בו הם נמצאים, ולהעביר את המידע לרופא המטפל בכדי שבמסגרת הטיפול יילקח בחשבון שבעתיד הקרוב עלולה להיות החמרה בכאב.

10.2.21