פרופ' בן דב היא מבכירות חוקרות הספרות העברית וכפי שנכתב בנימוקי הוועדה, הגיעה להישגים במחקרי הספרות העברית מהיבטים אוניברסליים והשוואתיים, תוך בחינת הספרות העברית החדשה והעתיקה (מקרא) המתכתבת עם יצירות הספרות הגדולות של העולם המערבי. בזכות מחקריה היא הנגישה את הספרות העברית לא רק לקורא הישראלי אלא גם לקוראים מכל העולם.

פרופ' בן דב היא ללא ספק אחת מבכירות החוקרות של כתבי עגנון ובמחקריה היא הראתה כיצד יצירותיו של עגנון אינן מוגבלות לשפה העברית בלבד, אלא עומדות בשורה אחת עם הספרות הקנונית של העולם המערבי. לאורך השנים היא פרסמה עשרות מאמרים ולא פחות משמונה ספרים שעסקו לא רק בכתביהם של מיטב הסופרים והסופרות העבריים אלא אף בכתבי המקרא. דרך מחקריה היא עסקה גם בהיבטים חברתיים ובנושאים שהעסיקו את החברה הישראלית במשך דורות.

פרופ' בן דב החלה את דרכה בחוג לספרות עברית והשוואתית בשנת 1989, הקימה שתי תוכניות לתואר שני: לימודי נשים ומגדר ולימודי תרבות, כיהנה כעורכת הראשית של הוצאת הספרים ועוד. בשנים האחרונות היא הובילה את סדרת המפגשים האקדמית "בדרכן", שעסקה בכל שנה בהיבטים אחרים הקשורים לנשים לאורך ההיסטוריה והתרבות.

ניצה היקרה, תודה על תרומתך

זכייתה של פרופ' בן דב בפרס ישראל מצטרפת לזכייתה של פרופ' אריאלה לבנשטיין בפרס ישראל, עליה הודענו רק לפני יומיים. אין ספק שזהו שבוע חגיגי במיוחד לאוניברסיטה ואין זה מקרה שמדובר בשתי זוכות – האוניברסיטה שלנו היא האוניברסיטה בה אחוז חברות הסגל הבכיר הוא הגבוה בארץ ואנו גאים בכך מאוד. אל שתי כלות הפרס של שנה זו אפשר לצרף את פרופ' דבורה ברנשטיין שזכתה בפרס ישראל בשנת 2019 ובסך הכל, שלוש מתוך ארבעת הזוכים בשנתיים האחרונות מקרב חוקרי האוניברסיטה הן חוקרות. שוויון מלא בין כל חברות וחברי קהילת האוניברסיטה הוא ערך שחקוק בליבת התרבות הארגונית שלנו ואנו נמשיך לחתור ללא לאות למען קהילה מגוונת, רב תרבותית שבה כל אחד ואחת מקבל את האפשרויות להצליח.

בגאווה, משפחת אוניברסיטת חיפה.

18.2.21