הכלבים אוהבים אותנו כמו שאנחנו אוהבים אותם. מחקר בינלאומי חדש בשיתוף אוניברסיטת חיפה שפורסם בכתב העת היוקרתי Scientific Reports מבית  NATURE  מצא לראשונה כי אזורים במוחו של הכלב האחראיים על קשר ורגש פעילים כאשר הוא מזהה תמונות של בעליו. "בפסיכולוגיה משמתשים בתורת ההיקשרות כדי להסביר את הקשר הנוצר בין אמא לתינוק. לאחרונה גוברות האינדיקציות שהתורה רלוונטית גם להסביר את היחס של אדם לכלבו. והמחקר שלנו מעלה לראשונה אינדיקציות חדשות לכך", אמרה פרופ' אנה זמנסקי מהחוג למערכות מידע, מעורכת המחקר.

הקשר המיוחד בין בני אדם וכלבים הוא ידוע – בוודאי לכל אוהבי הכלבים – ואמנם, מחקרים שנערכו מצאו, למשל, כי כשבני אדם נמצאים עם חבריהם על ארבע מופעלים אצלם אזורים ספציפיים במוח הקשורים לקשר ורגש.  במחקר שנערך בקרב אימהות העלה אינדיקציה לכךשהסתכלות על הכלבים שלהן מפעיל אזורים דומים לאלו שמופעלים בהסתכלות על התינוקות שלהן. אולם מה לגבי הכלבים? האם גם עבורם זהו קשר מיוחד עם בעליהם או שאנחנו "משליכים" עליהם את הרגשות שלנו?

במחקר הנוכחי שנערך בשיתוף פעולה בין קבוצת חוקרים ממעבדת CLEVER DOG LAB מאוניברסיטה הרפואית של וינה החוקרת קוגניציה של כלבים לבין פרופ' זמנסקי ראש מעבדת Tech4Animals, ביקשו החוקרים והחוקרות לבדוק, בדומה למחקרים שנערכו על בני אדם, כיצד מגיב הכלב כשמוצגות בפניו תמונות של בעליו, לעומת תמונות של זרים.

לצורך ביצוע מחקר יוצא דופן זה, נדרשו החוקרים בשלב הראשון לבצע סריקה מוחית של הכלבים וזאת באמצעות בעזרת מערכת דימות תהודה מגנטי תפקודי (fMRI) , דבר הנעשה במספר מועט של מקומות בעולם שכן הוא מצריך ציוד יקר ויכולת לאלף כלבים לשכב בלי תזוזה במכונה. החוקרים מצאו כי האיזורים שהפכו להיות פעילים במוח כשהכלב הסתכל על תמונת בעליו, דומים לאלה הנדלקים אצל בני אדם, האחראיים לרגש והיקשרות. לעומת זאת, בהסתכלות על אדם זר נדלקו איזורים אחרים.

בשלב השני הסתכלו החוקרים על תנועות העיניים של הכלבים בעזרת EYE TRACKING, וגם כאן נצפתה העדפה להסתכל על הבעלים.

בשלב השלישי חברו החוקרים מוינה בה בוצעו הסריקות המוחיות, למעבדה של פרופ' זמנסקי, אשר מתמחה בחקר התנהגויות של בעלי חיים בעזרת מערכות המבוססות על בינה מלאכותית, וביצעו ניתוח אוטומטי של התנהגות הכלבים –לאן הם מסתכלים ולאן הם בוחרים ללכת לאחר חשיפתם לתמונות בעליהם. גם ממצאים בחלק זה תמכו בהיפותזה של העדפת הכלב כלפי תמונת בעליו.

"הקשר המיוחד בין כלבים לאנשים נחקר שנים רבות, אבל רק לאחרונה מופעיות עדויות מדעיות לכך שאינטרקציה של אדם עם כלב גורמת להפחתת מתחים, העלאת מצב רוח, הפחתת תחושת בדידות ואפילו כאב כרוני. אינטרקציה של ילדים עם כלבים אף מאיצה התפתחות קוגניטיבית ורגשית. השיח הוא תמיד על מה הכלב תורם לאדם, ויש אפילו דעות המאשימות את האנושות בנצלנות של מינים אחרים. ממצאי המחקר החדשני של CLEVER DOG LAB ו TECH4ANIMALS מרמזים לכך שגם הכלב מרוויח מהאינטראקציה", אמרה פרופ' זמנסקי.

28.1.21