במקביל להתפשטות נגיף הקורונה בעולם, ממשיכה "המדינה האסלאמית" לפעול בהיקף נרחב ברחבי העולם, ובעיקר במחוזות עיראק וסוריה

משבר המדינה האיסלאמיתבמקביל להתפשטות נגיף הקורונה בעולם, ממשיכה "המדינה האסלאמית" לפעול בהיקף נרחב, במיוחד בשתי המדינות בהן הוקמה – עיראק וסוריה. נתוני חודשי מאי-אוגוסט 2020 מצביעים על גלי פיגועים שהובילו למאות הרוגים ופצועים: באמצע מאי, בוצע גל של יותר מ- 200 התקפות במחוזות השונים. בסוף יולי-תחילת באוגוסט, בוצעו יותר מ- 130 התקפות, בהן נהרגו ונפצעו יותר מ- 500 בני-אדם. בשבועות הראשונים של אוגוסט, ביצעו פעילי "המדינה האסלאמית" יותר מ- 100 התקפות ברחבי העולם, שגרמו להריגתם ולפציעתם של כ- 400 בני אדם. הנתונים עולים ממחקר חדש שנערך בבית הספר למדעי המדינה באוניברסיטת חיפה ובמרכז בגין-סאדאת למחקרים אסטרטגיים, אוניברסיטת בר-אילן. "היקף פעילות "המדינה האסלאמית" עלה מכמה עשרות בחודשים הראשונים של 2020 ליותר ממאה לחודש לקראת אפריל מאי 2020 וגם הלאה. במקביל לעליה כמותית, חל שיפור באיכות הפיגועים. "נגיף הקורונה נתפס כעונש שמיימי למי שלא מצייתים לאללה, לא מקפידים על הלכת האסלאם וסוטים מדרך הישר. במצב דברים זה, הארגון יכול להעצים את פעילות הג'יהאד, אויבי האסלאם חלשים, בעוד שהמוסלמים עומדים לנצח, בעזרתו של האל. התפיסה היא שאללה הוא שהנחית את המכה של המגפה על אויביו והוא שמחליט מי ייפגע מהקורונה ומי יישמר וינצח. הנגיף הוא צו אללה המסייע למוסלמים להילחם ביתר שאת ב'כופרים', אמרה ד"ר גלית טרומן צינמן עורכת המחקר. באמצעות מגוון ערוצי המדיה, מעודדת "המדינה האסלאמית" את תומכיה לפגוע ב"זרים", ללא הגבלות או ייסורי מצפון, כי לדבריהם "הריגת הכופרים היא צורת פולחן לאללה".

מאז 2014, הפכה "המדינה האסלאמית" לשחקן לא-מדינתי מרכזי המאיים על מדינות המזרח התיכון ועל הסדר הסוציו-פוליטי הקיים. היא משכה עשרות אלפי מוסלמים בעולם, שחיפשו אותנטיות דתית ואחדות פוליטית-חברתית במסגרת הח'ליפות. לדברי החוקרת, עקב התבוסות הצבאיות והכשלון במשילות האזרחית בשנים האחרונות, נכנסה "המדינה האסלאמית" לתקופת התארגנות מחדש, אך לאורך הזמן היא הצליחה לשמר את האידיאולוגיה הסלפית-ג'יהאדיסטית ואת יכולותיה המבצעיות, ולהוציא לפועל עשרות רבות של פיגועים. לדבריה של ד"ר טרומן צינמן, מספטמבר 2019 ועד אוגוסט 2020, ביצעו לוחמי "המדינה האסלאמית" כ- 5,000 התקפות ברחבי העולם, מספר לא מבוטל המעיד על כושר השרידות והתעוזה של הארגון.

במחקר הנוכחי ביקשה ד"ר טרומן צינמן מבית הספר למדעי המדינה באוניברסיטת חיפה לבחון את דפוסי הפעילות של "המדינה האיסלאמית", תוך התמקדות בתקופה הנוכחית של מגפת הקורונה העולמית. כאמור תוצאות המחקר מצביעות במקביל להתפשטות מחלת הקורונה בעולם, על עלייה המשמעותית בהיקף הפעילות של "המדינה האסלאמית" בסוריה ובעיראק. "בעיראק אנו עדים למאבק אינטניסיבי של ארגון טרור זה, על רקע צמצום הפעילות הצבאית של כוחות הביטחון העיראקים, ונסיגת הכוחות של ארצות הברית ומדינות הקואליציה מהאזור. כתוצאה, "המדינה האסלאמית" הגבירה את היקף פעילותה החתרנית בעיראק, בעיקר במחוזות כרכוכ, דיאלא וצלאח אלדין. בדומה, גם בסוריה ניכרת עלייה בהיקף הפעילות של "המדינה האסלאמית", על רקע משבר פוליטי-כלכלי עמוק והתמקדות המשטר הסורי בלחימה נגד ארגוני המורדים . הפעילות מתמקדת בעמק הפרת בדרום סוריה", אמרה ד"ר טרומן צינמן.

עוד עולה במחקר כי גם במחוזות "המדינה האסלאמית" ברחבי העולם, כולל חצי-האי סיני, מערב ומרכז אפריקה, אפגניסטאן והפיליפינים, ממשיכה הדינמיקה של התקפות מגוונות על אוכלוסיות מקומיות "כופרות" וחיילים, באמצעות תקיפת מחנות צבא, הצבת מארבים והפעלת מטעני חבלה. במחוז מערב אפריקה, נמשכת פעילות אינטנסיבית של "המדינה האסלאמית", למשל בניגריה מנסים לוחמי "המדינה האסלאמית" לבסס משילות ולייסד שלטון חלופי, וכך גם במוזמביק. באפגניסטאן, נמשכת פעילות ערה של מחוז ח’ראסאן, שביצע לא מעט פיגועים קטלניים. במצרים, בולטת פעילות התקפית נגד הצבא המצרי, הנתפסים "בעלי ברית" של יהודים ונוצרים. לדברי החוקרת, ניתן להרחיב את רשימת ההתקפות של "המדינה האסאמית", אך המגמה ברורה – מאבק עיקש, מתמיד ורציף בכל מי שלא דוגל בקו האידיאולוגי הנוקשה של סלפיה-ג'יהאדיה.

“גם כיום, לאחר נפילתה של "המדינה האסלאמית" ובמקביל להתפשטות מגפת הקורונה, דעא"ש נותרה ארגון טרור סלפי-ג'יהאדיסטי גלובלי ומוכר. הארגון נותר "על המפה", לא נכנע וממשיך להפיץ מסרים קיצוניים למוסלמים בעולם ולהניע תומכים להילחם במחוזותיו השונים. מגפת הקורונה, שיצרה משבר בריאותי וכלכלי עולמי – היא רק 'חייל בשליחותו של אללה', ששואף להמשיך במאבק הצודק, בו "אסלאם הוא דת החרב", ולהכות בעוצמה ב"כופרים" שמילאו את כדור הארץ", סיכמה החוקרת.