"משמח לשוחח" – מסייעים לאזרחים וותיקים בודדים להפיג את הבדידות

"משמח לשוחח" – מסייעים לאזרחים וותיקים בודדים להפיג את הבדידותדווקא בימים אלה לא שוכחים את האזרחים הוותיקים שלנו. במטרה לסייע למצוקתם של אזרחים ותיקים נחנך בשכונת נווה שאנן בחיפה ספסל מיוחד שמאפשר להפיג את הבדידות של כל מי שזקוק לכך. הספסל, "משמח לשוחח", מזמין את חברי הקהילה לשבת לשיחה – קצרה או ארוכה – עם כל אזרח או אזרחית ותיקה שיתיישבו בצידו האחד של הספסל. "הרעיון נולד בתקופת הסגר, בגל הראשון של המגפה, במטרה לסייע בהפגת הבדידות של האזרחים הוותיקים הבודדים שאין להם את היכולות הטכנולוגיות ואת היכולות הפיזיות בכדי לשתף ולדבר על מצוקותיהם ואת אשר על לבם", אמרה ילנה וידרמן מהחוג לסיעוד באוניברסיטה מיוזמות הפרויקט

.

הבדידות בזמן משבר הקורונה פגעה בבני כל הגילאים, אולם נראה כי הפגיעה בקהילת האזרחים הוותיקים הבודדים הייתה קשה במיוחד. במחקר שפורסם לאחרונה באוניברסיטת חיפה נמצא כי הגורם העיקרי לדיכאון וחרדה בתקופה זו הוא הריחוק החברתי.

הפרויקט "משמח לשוחח", שיתוף פעולה של קבוצת סטודנטיות ואזרחיות ותיקות במסגרת קורס "אקטיביזם וזיקנה" של תוכנית הדגל של האוניברסיטה ועיריית חיפה, מבקש לשתף את הקהילה המקומית לעודד את האזרחים הוותיקים לצאת למרחב הציבורי הקרוב לביתם ולאפשר להם לייצר שיח בינאישי חברי ותומך. הספסל, שנבנה במתכונת הקורונה כמובן, מאפשר לכל אזרח וותיק שזקוק לכך לשבת בצד אחד ולכל אדם שעובר במקום ומעוניין בכך להתיישב מולו ולשוחח עימו. הספסל  הוצב בסמיכות לריכוזים של אזרחים ותיקים בודדים תושבי העיר חיפה והכתובות עליו נכתבו בשתי שפות: עברית ורוסית, בהתאם לאוכלוסייה באזור. חברות הפרויקט אף חילקו פליירים ברחבי השכונה עם הסבר על מטרתו של הספסל השיתופי והשאיפה היא שככל שיחלוף הזמן, הספסל וייעודו המיוחד יהפכו לחלק בלתי נפרד מחיי הקהילה. "אם אתה אזרח וותיק ואתה מרגיש בודד ועצוב לך, אני כאזרחית וותיקה ממליצה לך לשבת על הספסל. אני בטוחה  שכאנשים יעברו לידך הם יבינו כי אתה מעוניין בחברה ויבואו לשבת לצדך לשוחח בכך ולו במעט להפיג את תחושת הבדידות", אמרה שולמית ניצן מיוזמות הפרויקט. מאירה קיפרמן, מנהלת אגף הרווחה בעיריית חיפה: "הפרויקט מביא לידי ביטוי את התרומה ואת הערך המוסף של עשייה משותפת בשותפות אקדמיה וקהילה ובמיוחד של  אזרחים ותקים בעלי ידע וניסיון מקצועי וחיים עשיר, היוזמים ומפתחים פתרונות לסוגיות רלוונטיות עבור תושבים אחרים".

קרדיט צילום: ראובן כהן, דוברות עיריית חיפה

13.9.2020