ההתחממות הגלובלית גורמת לציפורים הצעירות להחליף יותר נוצות

השפעה לא צפויה להתחממות הגלובלית. מחקר חדש שפורסם בכתב העת המדעי המוביל Nature Communications,מצא כי ההתחממות הגלובלית גורמת לציפורים הצעירות להחליף יותר נוצות, דבר המשפיע באופן ישיר על המראה שלהן. "כאשר ציפור מחליפה יותר נוצות היא דומה יותר לציפור בוגרת. כתוצאה מכך, היא נראית מוצלחת יותר ולכן עשויה למשוך התנהגות תוקפנית יותר מציפורים אחרות מצד אחד, אך להיות גם מושכת יותר כבן זוג מצד שני", אמר הדוקטורנט יוסף כיאט, מהמעבדה לחקר תעופת בעלי חיים בחוג לביולוגיה אבולוציונית וסביבתית באוניברסיטה, מעורכי המחקר.

הנוצות הן אחת המאפיינים החשובים של בני מחלקת העופות. הן באות במגע עם הסביבה, מספקות הגנה לציפור ומשפיעות על המראה החיצוני שלה, ולכן עשויות להשפיע על התקשורת החזותית ויכולת ההסוואה של הציפור. כדי לשמור על התפקוד התקין של הנוצות הציפורים מחדשות אותן. שלא כמו בשיער אצל בני מחלקת היונקים, הנוצות אינן מתחדשות מהבסיס. ברגע שנוצה מגיעה לגודלה המלא היא הופכת לאיבר מת ולכן כדי לשמור על הנוצות הציפור צריכה להשיר את הנוצה הישנה ולהצמיח נוצה חדשה במקומה. תהליך זה נקרא "חילוף נוצות" והוא מתקיים, לרוב, באופן הדרגתי. קיימים הבדלים בתהליך חילוף הנוצות בין ציפורים צעירות (ציפורים בשנת החיים הראשונה) לציפורים בוגרות. "אצל ציפורים בשנת החיים הראשונה קיים קושי להשיג משאבים ולהתמודד עם המחסור בנוצות, בזמן תהליך החילוף, ולכן, לעיתים קרובות הן מחליפות רק חלק מהנוצות", הסבירו החוקרים. במחקר הנוכחי ביקשו החוקרים ד"ר ניר ספיר, הדוקטורנט יוסף כיאט מהמעבדה לחקר תעופת בעלי חיים בחוג לביולוגיה אבולוציונית וסביבתית באוניברסיטה וד"ר יוני וורטמן ממכללת תל חי לבדוק כיצד התחממות האקלים על פני כדור הארץ השפיעה על פרק הזמן בו מוחלפות הנוצות וכתוצאה מכך גם על כמות הנוצות המוחלפות בקרב הציפורים הצעירות.

החוקרים אספו נתונים מעשרה מוזיאונים בישראל ובאירופה המחזיקים פוחלצים של ציפורי שיר (הקבוצה הגדולה ביותר של ציפורים הקיימת בעולם). המחקר כלל 19 מינים, וסה"כ כ – 4000 ציפורים שפוחלצו החל משנת 1805 ועד שנת 2016.

מתוצאות המחקר עולה כי ברוב הציפורים שנבדקו, ככל שהאקלים התחמם הציפורים הצעירות החליפו יותר נוצות. עוד נמצא במחקר להפתעת החוקרים, כי נקבות מגיבות לשינוי אקלים באופן יותר חזק בהשוואה לזכרים ומחליפות יותר נוצות מהזכרים. "זה מחקר ראשון שמראה הבדל בתגובה לשינויי אקלים בין פרטים באוכלוסייה. במקרה שלנו זכרים ונקבות מגיבים בעצמה שונה לשינוי האקלים. ייתכן ואחת הסיבות להבדלים קשורה לעובדה שנקבות עסוקות יותר בקינון בהשוואה לזכרים ולכן הנוצות שלהן נוטות להתבלות ולהישחק ולכן יש להן אינטרס להחליף יותר נוצות ולהתכונן טוב יותר לעונת הקינון", אמרו החוקרים.

לדבריהם, לאור העבודה כי תהליך ההתחממות הגלובאלי צפוי להימשך בשנים הקרובות כך ימשך גם התהליך של החלפת יותר נוצות בקרב ציפורים צעירות. "בסופו של דבר הציפורים יחליפו נוצות בצורה שמתקרבת לתהליך החלפת הנוצות באזורים חמים יותר בעולם ובסופו של התהליך נגיע למצב בו הציפורים הצעירות מחליפות את כל הנוצות שלהן והמראה שלהן יהיה דומה לציפורים בוגרות. מצב זה נפוץ באזורים הטרופיים, שם שורר מזג אוויר נוח יותר ברוב ימות השנה ואין לחץ של זמן המשפיע על תהליך החלפת הנוצות כמו באזורים הצפוניים. אם התהליך של ההתחממות הגלובלית ימשך בעשרות השנים הקרובות יש סיכוי שנקבל מצב בו תהליך שינוי המראה של הציפורים הצעירות יהפוך מהיר בהשוואה למצב המוכר כיום, מצב אשר עשוי להשפיע על תהליכים שונים באוכלוסיות ציפורי הבר", סיכם ד"ר ספיר.

 18.6.19