לימודי תואר שני בלימודי המזרח התיכון והאסלאם

משך הלימודים: תוכנית ללא תיזה – שנתיים ; מסלול עם תיזה – שלוש שנים | סטטוס הרשמה: ההרשמה לסמסטר א' תשפ"ה נפתחה החל מ 11.02.2024 |
אתר החוג

המזרח התיכון הוא ערש הציביליזציה ומקום לידתן של שלוש הדתות המונותיאיסטיות. האזור כולל את מדינות ערב והמדינות המוסלמיות ממרוקו במערב ועד איראן במזרח, מתורכיה בצפון ועד תימן וסודן בדרום. זהו המרחב בו נמצאת ופועלת מדינת ישראל ולהבנתו והכרתו יש חשיבות עצומה לקיומה, ביטחונה, התפתחותה הכלכלית ושגשוגה החברתי והתרבותי. 

החוג ללימודי המזרח התיכון והאסלאם- אחד החוגים הוותיקים באוניברסיטת חיפה – מקנה ידע בינתחומי נרחב על אזור המזרח התיכון בפרט, ועל העולם המוסלמי הכולל כמיליארד וחצי איש הפזורים כיום בכל רחבי הגלובוס, בכלל. הבנת התהליכים ההיסטוריים, הפוליטיים, הדיפלומטיים, הכלכליים, החברתיים והתרבותיים שביסוד האירועים המתרחשים במרחב זה חיונית עבור מעצבי המדיניות בישראל, חוקרים באקדמיה, עובדי משרדי הממשלה והמגזר הציבורי על כל גווניו, אנשי עסקים, אנשי הוראה, פעילים בארגונים אזרחיים, וכל מי שמבקש להבין את האזור. הלימודים בחוג מלווים בחוויית לימודים ייחודית באוניברסיטה הרב-תרבותית והבין-דתית המובילה בארץ.

בתוכנית המ.א., החוג מעניק תואר שני עם תזה או ללא תזה בלימודי ההמזרח-התיכון והאסלאם. ניתן היום אף להשלים תואר מ.א. לא מחקרי בשנה אחת, במסגרתו לומדים הסטודנטים יום מרוכז אחד בשבוע במשך שלושה סמסטרים. תוכנית הלימודים כוללת קורסים על ההיסטוריה הקדומה והמודרנית של האזור, דת אסלאם, הלאומיות הערבית, החברה הפלסטינית, מעמד האישה והמשפחה, משפט וחברה, תקשורת,  תיירות ועוד.

ללמוד בראש שקט! מלגות ייחודיות באוניברסיטת חיפה 

 אנחנו רוצים להפנות את תשומת ליבך לשתי מלגות ייחודיות לאוניברסיטת חיפה: 

מלגת אהבת עולם המעניקה 2,000$ לכל שנת לימודים 
מלגת ג'ויס לנשים גם היא בסך 2,000$ לשנה 

 אוניברסיטת חיפה מציעה מגוון מלגות המפורטות כאן >> 

בוגרי תואר ראשון בחוג להיסטוריה של המזרח התיכון בציון 80 לפחות.

בעלי ידע קודם בשפה מזרח תיכונית כגון ערבית ספרותית, פרסית, או טורקית (או שפה אחרת על פי החלטת הועדה ללימודים מתקדמים בחוג). 

לתוכנית של השנה לא נדרשת שפה מזרח תיכונית, ציון מינימום נדרש 76 בתואר ראשון

דרישות חוגיות כמפורט באתר החוג.

אפשרויות תעסוקה בסיום הלימודים: בוגרי החוג משתלבים בתחומים מגוונים כגון באקדמיה, במגזר הציבורי ובמשרדי הממשלה (משרד החוץ, משרד הביטחון וזרועות הביטחון השונות, משרד החינוך, ועוד), בתקשורת, במגזר העסקי ובארגונים אזרחיים.