Vinaora Nivo SliderVinaora Nivo SliderVinaora Nivo SliderVinaora Nivo Slider

עולים מדרגה

בעקבות תחרות הסלוגנים לעידוד שימוש במדרגות ברחבי הקמפוס - הקמפיין יוצא לדרך.

 קול קורא שפורסם בקמפוסנט בסמסטר ב' תשע"ו ביקש מחברי סגל ועובדי האוניברסיטה להציע סיסמאות מקוריות שיתלו ברחבי הקמפוס ומטרתן תהיה עידוד שימוש במדרגות על פני המעלית. הסגולות של השימוש במדרגות אינן רק במובן של שיפור כושר גופני, ואף על פי שבמעמקי התודעה כולנו יודעים שזה עדיף, עדיין ברגע האמות, רובנו עולים במעלית ככל האפשר. יותר מפעם אחת קבוצת אנשים ממתינים למעלית רק לעלות קומה אחת או שתיים בלבד. האם ניתן ליצור מהפך תודעתי?

 

ואלו הזוכים

צוות השופטים בתחרות הורכב ממנהלת קמפוסנט, ראש מנהל הדיקאנט וסגן ראש אגף משאבי אנוש. מבין עשרות ההצעות שהוגשו נבחרה במקום הראשון ההצעה – "עליית מדרגה בבריאות שלך!" במקום השני נבחר "מדרגות – הדרך אל הכושר" ובמקום השלישי "מדרגות – כי גם בזמן העבודה/לימודים אפשר לעשות כושר".

בימים אלה מתחיל קמפיין עידוד השימוש במדרגות, לתפוס תאוצה ואת ניצניו תוכלו לראות בקרוב במדרגות של בניין המדרגה.

התחרות הינה חלק מהדנ"א של קמפוס ירוק שכן נושא עידוד הבריאות הינו מרכזי בחיי הקהילה של הקמפוס. בנוסף לנושא הירוק של חסכון באנרגיה, נושא השימוש במדרגות הוא בנפשנו כולנו ומהווה אמצעי מצוין לעשיית כושר ומניעת "יושבנות". אנו מקוים שסנונית ראשונה זו של הקמפיין, תוליד בעקבותיה יוזמות חדשות.

אימוץ הרגל חדש לשינוי גדול בחיים

אז למה להתאמץ בעלייה במדרגות? מעבר להיבטים סביבתיים, המשמעות מאחורי הבחירה השכיחה במעלית היא הוצאה קלורית מופחתת מדי יום ואימוץ אורח חיים שפוגע בבריאות. בסביבת עבודה שמרוכזת סביב עמדת המחשב, מעטות הן ההזדמנויות לחלץ את העצמות. על פי מאמרו של ד"ר איתי זיו, סגן מנהל קמפוס "שיאים" באוניברסיטת ת"א, מומחה לפעילות גופנית ספורט וחדרי כושר, כתב בין היתר כי עלייה במדרגות על בסיס קבוע עשויה גם לזרז את חילוף החומרים בטווח הארוך, ואם היא נעשית באופן ספורטיבי כאימון ובתדירות מתאימה - לפחות שלוש פעמים בשבוע - יש לכך השפעה חיובית על השימוש בקלוריות הן בזמן המאמץ והן לאחריו. זאת ועוד לעלייה במדרגות השפעה ממשית על שיפור בהרכב הדם (רמת הסוכר, כולסטרול ועוד), להפעלה של מערכת שלד-שריר, עלייה מסוימת בקצב הלב ואף שיפור של מערכת לב, כלי דם ונשימה ועוד. העלייה במדרגות היא בעיקרה פעילות אנאירובית, ומאופיינת במעורבות רבה של סיבי השריר הלבנים בשרירי השלד. הדבר חשוב בכל גיל, ובפרט בגילאים המבוגרים יותר בשל הירידה ביכולות הגופניות אובדן סיבי שריר לבנים. שימוש במדרגות על בסיס קבוע יפעיל את סיבי השריר האנאירוביים ויתרום לשמירה טובה על היכולות האנאירוביות של הגפיים התחתונות, תלוי כמובן בהיקף הפעילות, מספר המדרגות שמטפסים ועוד.

טיפוס במדרגות מפעיל רבות את שרירי פושטי הירך, יותר מהליכה או ריצה, שום שבעת העלייה שרירים אלו נמצאים במצב מתוח יותר ובהתאם לכך פועלים יותר. בשל כך, עלייה במדרגות על בסיס קבוע עשויה גם לתרום לשיפור מראה הישבן.

אימון בזק למתעצלים ולחסרי הזמן

במידה וכל הטיעונים הבריאותיים לא שכנעו אתכם לאמץ את ההרגל החדש, דעו שבעוד שבשימוש במעלית אין הוצאה קלורית כלל, בעוד שעלייה במדרגות תורמת להוצאה של מאות קלוריות נוספות בשבוע. גבר השוקל 70 קילו, למשל, ועולה במדרגות במשך 7 דקות ביום, יוציא כ-60 קלוריות (והמספר עולה אם הוא סוחב שקיות מצרכים, לדוגמה). בשבוע מדובר על כ-420 קלוריות. גבר השוקל כ-90 קילו ישרוף כ-80 קלוריות ביום. עלייה במדרגות במקרים רבים היא כפולה ויותר מהליכה או ריצה קלה, דבר חיוני לכל מי שפחות פעיל או בעל הוצאה קלורית נמוכה. לאלו שיבחרו לאתגר את עצמם תרגיל של עלייה של שתי מדרגות בכל פסיעה, תביא למעורבות גדולה יותר של פושטי הירך ואף לעלייה גדולה יותר בקצב הלב. אז בפעם הבאה שאתם יכולים לבחור בין מעלית למדרגות - העדיפו לעלות כמה קומות ברגל ולא להמתין למעלית. תחסכו זמן, משאבי חשמל ותרוויחו בחזרה אנרגיה ותחושת חיוניות.

קמפוס אוניברסיטת חיפה אינו הראשון לזהות את הפוטנציאל, ואת העידוד הפאסיבי לבחירה במדרגות ניתן לזהות במקומות ציבוריים נוספים, כמו למשל בקניון הסינמול. שם תלו לאורך שביל המדרגות חיזוקים מפסגות הרים, וביניהם משובצים משפטי העצמה כמו " כל אחד יכול לעלות במדרגות – רק צריך לבצע את הצעד הראשון", או "החיים הם כמו טיפוס הרים – עדיף להסתכל קדימה, ללא חרטות על מה שהשארת מאחור".

אם אין לכן כוח להתאמן או את הזמן, אין זה אומר שלא תוכלו לשמור על כושר, קודם כל בשביל התחושה האישית שלכם. אם לא לכבוש את האוורסט אז לפחות לכבוש את הקומה הבאה.

 

 

לוגו אוניברסיטת חיפה

אוניברסיטת חיפה
כתובת: שד' אבא חושי 199
הר הכרמל, חיפה

מיקוד: 3498838
טלפון: 04-8240111

איך להגיע לאוניברסיטה

אייקון קישור וויז

מפת הקמפוס
מפת האוניברסיטה

מפת האוניברסיטה להורדה (PDF)

אייקון פייסבוק 
אייקון טוויטר 
אייקון יו טיוב 
אייקון אינסטגרם 

 

 

 

תכני האתר מפורסמים בשפות עברית, אנגלית וערבית. במקרה של מחלוקת בין הגרסאות, הגרסה העברית תהיה הקובעת.

Live chat
Live chat
© 2017 כל הזכויות שמורות לאוניברסיטת חיפה | בוצע באגף מחשוב ומערכות מידע ובסיוע
winweb
קידום אתרים:
שמול

באתר זה נעשה שימוש בתמונות מתוך מאגר התמונות gettyimages

 

 

‏‏‎