מולטי-תואר - המהפכה של אוניברסיטת חיפה

לוגו מולטיברסיטה

אוניברסיטת חיפה מציגה "מולטי-תואר", תפיסה חדשה של תפקידה של האוניברסיטה במרכזה  עומדת התפיסה כי העתיד נמצא בשילובים, וכי כדי להיות מוכנים למקצועות העתיד, יש לשלב יותר מתחום אחד כדי ליצור ידע משולב ורב תחומי, תוך כדי הקניית כלים ישומיים

המולטי-תואר הוא חלק ממהפכת המולטיברסיטה עליה הכריזה האוניברסיטה בשנת הלימודים הקודמת. המולטי-תואר נובע מתוך התפיסה כי שוק העבודה של העתיד דורש ידע רב תחומי וארגז כלים שכולל יכולות רחבות, בנוסף להתמקצעות הספציפית ובמכזו "שיטת המולטי-תואר" המורכבת משלושה נדבכים: קורסי העשרה לעולם החדש; שילובי חוגים יחודיים; הקניית כלים יישומים.

שילוב החוגים, לשלם הגדול מסכום חלקיו, החל כבר בשנה שעברה, וממשיך לגדול גם השנה: כך למשל, שילוב שבין משפטים וכלכלה יאפשר לבוגרים להיות יותר מ"רק" עורך דין, אלא כזה שיודע לשלב את תחום המשפט עם ידע כלכלי נרחב. השילוב שבין הטכנולוגיה החדישה ומדעי הרוח יוצר באוניברסיטת חיפה את מדעי הרוח הדיגיטליים. בוגרי השילובים של מדעי הרוח הדיגיטליים יסיימו את לימודיהם עם יכולות טכנולוגיות מתקדמות לצד ידע מעמיק בתחומי הרוח השונים. דוגמא נוספת למקצוע העתיד נעוץ בשילוב שבין מדעי הקוגניציה ומערכות מידע. בשנים האחרונות, החוקרים מבינים שהמוח האנושי פועל במקרים רבים באופן רשתי, בצורה דומה מאוד לדרך שבה רשתות ממוחשבות פועלות. לכן, ידע בתחום מערכות תקשורת הנלמד בחוג למערכות מידע הוא קריטי לתחום חקר המוח וההתנהגות, וההפך – כדי לדמות עד כמה שניתן את ההתנהגות האנושית, מתכנתים צריכים לדעת מה גורם להתנהגות אנושית.

בנוסף לשילובי החוגים, מציע המולטי-תואר של אוניברסיטת חיפה גם קורסי העשרה שמתאימים לעולם החדש, למשל יכולות טכנולוגיות וידע בעולם התיכנות, גם לכאלה שלא בוחרים ללמוד מדעי המחשב.  לצידם הקניית כלים יישומים ומעשיים באמצעות סדנאות ישומיות או פעילות במרכזי מחקר חדשניים ובינתחומים שמלמדים הלכה למעשה כיצד מבצעים פעילות רב ממדית בתחומים שנראים שונים ורחוקים זה מזה – כמו למשל, המרכז לחקר משפט וסייבר או מכון לחקר המוח והרגשות. 

"אנחנו צריכים לאמן אנשים בשביל תפקידים שעדיין לא קיימים, לפתור בעיות שעדיין לא נוצרו, על-ידי שימוש בטכנולוגיה שעדיין לא הומצאה – זהו האתגר הגדול של האקדמיה במאה ה-21. אנחנו מאמינים שהצעד הראשון והמתחייב הוא להתחיל ולשבור את החומות בין התחומים. המטרה שלנו היא לא רק שהסטודנטים שלנו ילמדו תחומים שונים, אלא גם להקנות להם את הכלים כדי לאפשר לכל תחום להפרות את התחום האחר. לשם כך צריך גמישות מחשבתית, יצירתיות, חשיבה מחוץ לקופסא, יכולת לעבד נתונים ולדעת כיצד להשתמש בהם בכל פעם בצורה שונה. זהו ארגז הכלים שיאפשר להתמודד עם העולם המשתנה תדיר של ימינו", אמר נשיא האוניברסיטה פרופ' רון רובין.

רקטור האוניברסיטה, פרופ' גוסטבו מש, הוא בין הסוציולוגים הראשונים בישראל ששילב את התחום הטכנולוגי במחקריו וכיום הוא חוקר מוביל בתחום הסוציולוגיה של הרשתות החברתיות. "האוניברסיטאות ניבנו במשך מאות שנים כשכל דיסציפלינה מתבצרת סביב עצמה ומראה למה היא שונה מדיסציפלינות אחרות. גם הלימודים הדו חוגיים היו כמו שני חצאים שלא מתקשרים זה עם זה. אנחנו מנסים לגרום ל'חצאים' הללו להתחיל לדבר זה עם זה ולהגיע לשלם שגדול מסכום חלקיו", הוא אמר.