מה עדיף - להיות יפה או להיות מוכר?

photoshopהאם יותר חשוב להיות מוכר או יפה? מחקר חדש שנערך באוניברסיטה מצא ששיפור המראה החיצוני באמצעות פוטושופ משפיע לטובה על סיכויי הבחירה של מועמדים לא מוכרים, אולם אין לו השפעה כאשר המועמדים מוכרים היטב לציבור. "אין צורך שמועמדים מוכרים ירטשו את תמונותיהם עד בלי הכר כדי לזכות בעוד כמה קולות, הדבר אינו משפיע על המצביעים. אלא שהמלצה זו אינה נכונה במקרה של מועמדים לא מוכרים, שם למראה החיצוני דווקא יש השפעה", אמרו ד"ר ישראל ויסמל מנור וד"ר אזי לב-און, מעורכי המחקר.במחקרים קודמים שערך ד"ר ויסמל-מנור מבית הספר למדעי המדינה, הוא מצא כי קיים קשר חיובי בין הופעה חיצונית של פוליטיקאים וסיקור טלוויזיוני הן בהקשר הישראלי והן בהקשר האמריקאי. לאור העובדה כי בשנים האחרונות מדינות רבות עוברות מהצבעה באמצעות פתקים וקלפיות להצבעה באמצעות מסכי מגע, שם ניתן לראות גם את תמונתו של המועמד, ביקשו ד"ר ויסמל מנור וד"ר לב-און מאוניברסיטת אריאל, לבדוק האם לשיפור המראה באמצעות פוטושופ יש השפעה על סיכויי הבחירה.
"פוליטיקאים יודעים כי מראה חיצוני הוא מרכיב חשוב ומשפיע על הצלחתם האלקטורלית ולכן הם מראש מנסים להעצים את הנראות החיצונית שלהם באמצעות איפור, דיאטות ואף ניתוחים קוסמטיים, ואנו יודעים כי יש לכך השפעה ניכרת על תדמיתם, אך מעבר לכך, אנו רואים כי מנהיגים רבים, כולל מנהיגים ישראלים רבים, ריטשו בנוסף את תמונותיהם, אך עד היום אף אחד לא בדק אם הדבר אכן מסייע להם בקלפי", אמרו החוקרים.
בחלקו הראשון של המחקר ביקשו החוקרים מ-467 סטודנטים ישראלים להצביע בבחירות דמה למועמדים שהם לא מכירים כלל. החוקרים עיבדו תמונות רשמיות של מספר חברי וחברות קונגרס אמריקנים לא מוכרים ויצרו לכל אחד שלוש תמונות: אחת מחמיאה, אחרת בה הם נראים פחות נאים והתמונה המקורית. כל אחד מהמשתתפים במחקר נחשף רנדומלית לאחת משלוש התמונות של חברי הקונגרס, כשלצדם הופיעו באופן קבוע שבעה מועמדים נוספים, והוא התבקש לבחור ארבע מתוך כל המועמדים למועצת העיר.
מהתוצאות עולה כי במקרה של מועמדים בלתי מוכרים, לשיפור ההופעה הייתה השפעה ברורה: 58% הצביעו עבור מועמד (גבר) כאשר הופיעה התמונה המחמיאה שלו, 55% הצביעו עבורו כאשר הופיעה התמונה המקורית ורק 48% כאשר ריטוש התמונה היה שלילי. בקרב הנשים, התמונה המקורית זכתה לתמיכה של 55%, לעומת 60% בריטוש החיובי ורק 37% בריטוש השלילי.
בחלקו השני של המחקר, ביקשו החוקרים לבחון אם לעיבוד המראה החיצוני יש השפעה על היבחרותם של פוליטיקאים יותר מוכרים לציבור. הם בחרו לשם כך את הפריימריז של הליכוד, שהיא המפלגה הגדולה ביותר שמקיימת הליך שכזה. 501 מצביעי ליכוד שהגיעו כדי להצביע בפריימריז התבקשו להצביע בעזרת מסכי מגע למועמדים שונים, מכורים יותר כמו מירי רגב וסילבן שלום, ומכורים פחות לציבור, אך עדיין פעילי ליכוד מרכזיים, כמו אתי תלמי ואריאל מורלי. גם במקרה זה, כל מועמד זכה לשלוש תמונות שונות: מעובדת לחיוב, מקורית ומעובדת לשלילה.
מתוצאות חלקו השני של המחקר עלה כי לעיבודי הפוטושופ אין השפעה על בחירתם של המועמדים. "בניגוד לבחירות מקומיות, כמו בחירות למועצה המקומית, מצביעי הבחירות המקדימות מכירים אישית את המועמדים ואת פועלם, ולכן כאשר הם לחצו על מסך המגע בכדי להצביע הם לא ראו רק את האדם בתמונה, אלא חשבו מיהו האיש ומה איכויותיו לעומת האנשים האחרים העומדים לבחירה", אמרו החוקרים.
מה אם כך ההשלכות, כאשר יותר ויותר מערכות בחירות עוברות להתקיים באמצעות מסכים? "אם מדינה או מפלגה תבחר לעבור להצבעה באמצעות מסכי מגע, כדאי שלא יעשו שימוש בתמונות בבחירות שבהן יש מידע מועט על המועמדים, כדי לא להפלות כנגד המועמדים והמועמדות הפחות יפים ויפות. מנגד, בכל הקשור לפוליטיקאים מוכרים, המחקר מראה שאין צורך שהם יעבדו את תמונותיהם עד בלי הכר רק כדי לזכות בעוד כמה קולות. זה לא מה שיביא להם את הניצחון", סיכמו החוקרים.

 

לוגו אוניברסיטת חיפה

אוניברסיטת חיפה
כתובת: שד' אבא חושי 199
הר הכרמל, חיפה

מיקוד: 3498838
טלפון: 04-8240111

איך להגיע לאוניברסיטה

אייקון קישור וויז

סיור וירטואלי

מפת הקמפוס
מפת האוניברסיטה

מפת האוניברסיטה להורדה (PDF)

אייקון פייסבוק 
אייקון טוויטר 
אייקון יו טיוב 

 

 

 

© 2017 כל הזכויות שמורות לאוניברסיטת חיפה | בוצע באגף מחשוב ומערכות מידע ובסיוע
winweb
קידום אתרים:
adactive logo

באתר זה נעשה שימוש בתמונות מתוך מאגר התמונות Thinkstockphotos